Laatste nieuws

20 nov Song Casting crowns gaat viral door auto-ongeluk
17 okt Leen Koster en Wim Bevelander doen naam Lichtkring eer aan
1 okt Amy Grant werkt aan een nieuw kerstalbum
30 sep Newsboys mag grens met Canada niet over
29 sep Emotioneel moment voor Big daddy weave
28 sep Jamie Grace verkoopt instrumenten
27 sep Chris Tomlin schrijft kinderboek

Gratis Nieuwsbrief

Vul je e-mailadres in en maak gelijk kans op het album 'Este momento' van Trinity.

E-mail adres:

Gospeltime Twitter

Word ook volger van Gospeltime op Twitter en blijf op de hoogte van het laatste gospelnieuws. Meld je aan via de onderstaande button.

Follow gospelmuziek on Twitter

Uitzending terugluisteren

Je kunt de uitzending ook terugluisteren. Daarvoor kun je op de volgende link klikken:

Beluister nu terug

Nu luisteren

Windows
Media Player
RealPlayer

Interview met Sara Groves

Wat is er nieuw aan het album 'Fireflies and songs'? 

Ik heb veel geschreven over rechtvaardigheid, het Koninkrijk van God en op de laatste drie albums heb ik veel externe dingen geobserveerd. Dus wat ik daarmee bedoel is dat ik deze keer over mezelf heb geschreven. Ik heb de blik naar binnen gericht. Directeur Jeff Moseley van INO Records zei tegen mij: "Het voelt alsof het een lange tijd geleden is geweest dat we iets hebben gehoord van wie jij bent - een vrouw, vriend, kind van God van 37." Ik heb er bewust voor gekozen om niet over mijzelf te spreken na het album 'All right here' en een beetje na het album 'Other side of something'. Dat was omdat ik het gevoel had dat ik op die manier groeide, alsof het niet allemaal over mij en mijn introspectieve gedachten diende te gaan, het moest over iets groters gaan. Ik wilde schrijven over grotere dingen, maar ik ervaar dat ik weer naar mijzelf mag terugkeren.

Ik moet zeggen dat toen ik wist waar ik heenging, maakte dat mij moe (lacht). Het is een stuk makkelijker om te schrijven over externe dingen dan weer te graven in het vuil. En ik wist nog niet zeker hoe transparant ik wilde zijn. Ik besloot om vrij veel te onthullen, ik wilde dat het als een bekentenis zou klinken. Het voelde alsof ik bezig was met een aantal spieren die ik al lange tijd niet meer had gebruikt als songwriter.

Wat gaf je de moed om zo open en eerlijk te zijn in deze songs?

Ik had eens een gesprek met een vriend die publiekelijk moreel had gefaald. We hadden het over bekentenissen en hoe moeilijk het is om in de kerk een bekentenis te doen. Het is zo'n beetje de laatste plaats waar je iets wilt bekennen. Mijn vriend zei: 'Ja, iemand moet de eerste zijn." En dat zat in mijn hoofd tijdens het schrijven van deze nummers. Op sommige momenten wilde ik iets schrijven dat minder waar was, maar aan het eind van de dag dacht ik 'Ah nee, ik kan beter gewoon zeggen wat ik bedoel.'

Het album 'Fireflies and songs' geeft je een persoonlijke inkijkje in je huwelijk. Zijn jij en je man Troy het altijd eens over hoeveel je met de buitenwereld deelt?

Vanaf het begin heeft hij mij ondersteund. Het begon met 'Roll to the middle' op mijn album 'Other side of something'. Het gaat over een echtpaar in bed met hun rug naar elkaar toe na een geweldige ruzie - een van onze grootste. En ik schreef dat tien minuten na deze ruzie. Ik was zo boos, maar hij ging de volgende dag naar Afrika, dus ik wist dat we ons voor die tijd moesten verzoenen. Dus ik stapte uit bed en schreef "Roll to the middle'. Het album was al klaar, maar Troy drong erop aan om dat liedje op het album te zetten. Ik ben meer open en spraakzaam dan Troy. Hij houdt zaken meer voor zichzelf en is rustig. Het kan hem niet zoveel schelen wat mensen over hem denken, terwijl ik veel te veel tijd kwijt ben aan wat andere mensen over mij denken. Hij was degene die het nummer 'Love' op dit album verdedigde. De song is zeer indicatief voor hoe onze strijd eruit zag - wij allebei waren op zoek naar liefde op verkeerde plaatsen, ieder op z'n eigen manier. Het zevende jaar was ons huwelijk in crisis, en God deed een wonder in ons huwelijk. Maar het was zwaar, en precies op tijd.

In het nummer "From this one place beken je een nieuw gevecht met angst. Hoe heeft dat je leven beïnvloed? 

Ik was geen lid van de club tot anderhalf jaar geleden, en dat zeg ik niet lichtzinnig. Mijn moeder heeft met mij gesproken over haar ervaringen met angst, en eerlijk, mijn gedachten richting haar waren: 'Nou, je komt er wel overheen. Het is niet waar. Als je gedachten met je op de loop gaan en je lichaam ervaart een angstaanval, vertel jezelf dan dat het niet waar is.' Tot op een dag dat ik aan het spelen was tijdens een ontbijt-gebedsbijeenkomst - niet iets bijzonders. Mijn lichaam ervoer een angstaanval van iets dat er niet was. Ik was in het midden van een nummer, en het was alsof er een beer de kamer was binnengelopen tijdens mijn lied. Ik belde mijn beste vriendin die hulpverleenster is, en ik zei: 'Wat is er met mij gebeurd?' en reageerde met: 'Je hebt net het tekstboek voor een angstaanval gelezen.'

Het gebeurt niet elke keer als ik op het podium sta, maar het beperkt zich wel tot het podium. Ik heb het gevoel dat er spirituele, emotionele, fysieke componenten aan zitten, maar het heeft zeker mijn emotionele landschap van de laatste anderhalf jaar veranderd. Ik heb er nog steeds last van, maar ik zie vooruitgang. Ik denk echt dat God wil dat ik zwak ben. Hij wil sterk zijn in mijn zwakheid. En Hij leert mij dat als ik dit weet te overwinnen, dat ik dan een sterker persoon zal zijn. Maar het is niet leuk. Het is niet prettig. Het voelt absoluut verschrikkelijk.

Je hebt gezegd dat je hoopt dat mensen door dit album gestimuleerd worden om meer open te zijn. Hoe ziet dat eruit in je eigen leven?

Twee dingen zijn belangrijk voor me geweest. Eerst moet je veilige relaties vinden, en ten tweede moet je zelf een veilig persoon zijn. Wees iemand waarbij de ander durft te bekennen. Dan bevind je jezelf in openhartige relaties. Ik denk niet dat we op zondag moeten opstaan om onze zonden belijden en elke slechte gedachte die we die week hadden in de kerk moeten belijden, maar in mijn leven heb ik momenten gehad waarin ik voelde dat God zei: 'Je moet tegenover deze drie mensen je zonden bekennen.' Er was een periode in mijn leven dat ik echt met iets worstelde, en ik wilde zo graag het juiste doen. Ik kon het zelf niet oplossen, maar het kostte mij moeite erover te praten. En God gaf me echt duidelijk drie mensen naar wie ik toe moest gaan. Vanaf het moment dat ik het hardop begon te vertellen kwam er zo'n kracht vrij en het hele ding verloor zijn macht.

En ik denk dat we te gemakkelijk verrast zijn. We moeten niet verbaasd zijn dat mensen zondigen en falen. In mijn jongere jaren was ik geschokt: 'Oh mijn God, ik kan het niet geloven.' Tegenwoordig als mensen me iets vertellen denk ik: 'Is dat niet zoals het is? We hebben allemaal onze problemen.' Als je in staat bent om te reageren zonder verbaasd te zijn dan zijn mensen opgelucht dat ze het hebben kunnen vertellen. Het heeft een miljoen keer door hun hoofd gespeeld: 'Ik heb een affaire', 'Ik ben verslaafd aan porno', 'Ik denk dat ik homo ben'. En als je de eerste bent die het hoort dan zeg je: 'Mijn hemel, het spijt me zo, ik ga voor je bidden'. Niet, 'Wat deed jij?'

Wat volgt er na je meest oprechte album ooit?

Ik zou graag meer gaan schrijven voor andere dingen, misschien het schrijven van muziek voor indie-films. Dat is een soort van een hobby najagen. Maar voor wat mijn eigen muziek betreft weet ik het nooit. Troy raakte gefrustreerd van mij, omdat ik na bijna ieder album mijn carrière heb proberen te beëindigen. Ik heb altijd sierlijk afscheid willen nemen, voordat ik met een grote haak van het podium wordt getrokken. Charlie Peacock heeft mij dit jaar geholpen door te zeggen: 'Je gaat een heel leven mee. Je bent artiest voor het leven.' En ik ben bijna zover dat ik hem geloof. Of het publiek zo lang blijft komen of niet, ik wil liedjes schrijven als ik 80 ben, en ik denk dat het de beste nummers van mijn leven zullen zijn.