Cast: Josh Hutcherson, AnnaSophia Robb, Zooey Deschanel
Filmmaatschappij: Walden Media en Walt Disney Pictures
Tijdsduur: 95 minuten
Genre: Familiefilm
Regie: Gabor Cuspo
Waardering: 4/5

Jesse heeft het moeilijk. Hij wordt gepest op school, heeft het niet rijk thuis en voelt zich eenzaam. Totdat Leslie in zijn leven verschijnt. Samen fantaseren ze erop los en ze creëren een heel eigen fantasiewereld: het koninkrijk van Terabithia. Ze voelen zich gesterkt door elkaar en op school gaat het steeds wat beter. Zo op het eerste gezicht lijkt ‘The Bridge to Therabithia’ een standaard kinderfilm, maar schijn bedriegd. De film weet zich duidelijk te onderscheiden van de standaard kinderfilm, wat duidelijk wordt als de film een dramatische wending neemt…

De film is gebaseerd op de bestseller van Katherine Patersons en heeft zo op het eerste gezicht veel overeenkomsten met ‘The Chronicles of Narnia’. Niet alleen is het beide gebaseerd op een populair boek en gaat het in allebei de films over een stel kinderen die in een magische wereld terecht komen, het is ook door hetzelfde team gemaakt. Maar laat je niet misleiden door deze overeenkomsten, fundamenteel verschillen de films flink. Waar ze in ‘Narnia’ letterlijk in een sprookjeswereld terechtkomen, blijft het in ‘Terabithia’ allemaal de levendige fantasie van de kinderen. En dat werkt. De pracht vormgegeven fantasiewereld wordt op een zodanig goede manier gepresenteerd, dat het allemaal heel echt aanvoelt. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt door de goede acteerprestaties. Beide hoofdrolspelers komen heel naturel over en acteren overtuigend. Je ziet de karakters groeien in de film, je ziet hun sterke en zwakke kanten en je leert ze kennen. Deze ingrediënten zorgen ervoor dat de film je meesleept.

'Just close your eyes and keep your mind wide open.'

Zoals veel films die gericht zijn op wat jeugdiger publiek heeft deze film ‘een wijze levensles’. Maar ook op dit punt onderscheid de film zich van andere. De levenslessen worden op een subtiele manier aan de kijker overgebracht. Nergens komt het geforceerd over. En ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van stereotype pestkoppen en hier en daar een cliché, weten ze op een zodanig goede manier volwassen en kinderlijke zaken te brengen dat ze voor beide leeftijdsgroepen boeiend zijn. Het eerste uur van de film zit je lekker te genieten van een kinderlijke, redelijk lichte film. Wat er gaat gebeuren lijkt allemaal voorspelbaar, maar dan neemt de film een onverwachte, onvoorspelbare wending. Opeens krijgt de film een serieuze, dramatische ondertoon die zowel het kijkende kind als de kijkende ouder zal aangrijpen. Het wordt dan duidelijk dat de redelijk hoge leeftijdsrating voor dit soort genre film wel degelijk gerechtvaardigd is. Het was misschien iets beter geweest als er langzaam naar deze wending heen was gewerkt, aangezien het de film als het ware opbreekt in twee stukken: voor en na de wending. Ondanks het feit dat het wel goed is uitgewerkt, zal het voor sommige kijkers misschien zodanig uit de lucht komen vallen dat ze uit de fantasiewereld van de film worden getrokken en de aftiteling aanschouwen met een dubbel gevoel over de film.

Een bijzondere film. Een prachtig vormgegeven fantasiewereld, gecombineerd met uitstekend acteerspel en serieuze thema’s die op een intelligente en oprechte manier zijn gebracht, zorgen voor een bijzondere film. De wending naar het dramatische zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar dat zorgt er wel voor dat deze film zich onderscheid van andere familiefilms en zelfs tot een van de betere familiefilms van het jaar genoemd kan worden. Het is bij deze film echt zoeken naar minpunten. En zelfs dan kom je niet verder dan enkele, haast verwaarloosbare minpunten. En dat is iets wat weinig films voor elkaar kunnen krijgen. Een klein pareltje.