tobyMac - Portable sounds (CD)

Stijl: Hip hop, funk, pop en rock
Beste song: Made to love

Releasedatum: 2007
Label: Forefront Records

Met het album "Portable sounds" heeft tobyMac (ex-bandlid van Dc talk) een derde solo-album op zijn naam staan. Wederom kent dit album een afwisselende mix van urban, hiphop en funk, die ook op zijn vorige twee albums Momentum (2001) en Welcome to diverse city (2004) is terug te vinden. Op het album "Portable sounds" schuift tobyMac geleidelijk aan op naar een toegankelijk popgeluid, waardoor de hitgevoeligheid van de nummers toeneemt. Voorafgaand aan de opnames hebben tobyMac en zijn producer dagelijks gebeden om inspiratie en creativiteit. In de teksten op dit album klinkt duidelijk door dat wij mensen afhankelijk zijn van God en dat ieder van ons door Hem geliefd is.

De opening van "One world" doet sterk denken van "Hey now" van Toby's vorige album. Het is een blijmoedige beurtzang waarin het verlangen naar een wereld waar mensen in harmonie met elkaar leven centraal staat. In de eerste aanstekelijke radiosingle "Made to love" past tobyMac enige zelfreflectie toe. Zo vraagt hij zich af 'Whatever happened to the passion I could live for?' om tot de conclusie te komen dat hij zijn leven weer helemaal aan God moet toewijden. "I' for you" verwoordt op een troostvolle wijze dat wij als christenen soms ook falen in het streven naar rechtvaardigheid, maar benadrukt dat God altijd voor ons klaarstaat. "Face of the earth" heeft een relaxted ritme en gaat over een gelovige vriend die op het verkeerde pad is geraakt. De song eindigt met de woorden uit Openbaring 3 vers 20 waarin staat 'Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen.'

Het reggae-achtige "No ordinary love" is een zomerse song over God's oneindige liefde. De stevige rocksong "Ignition" doet enigszins denken aan het Dc talk tijdperk van tobyMac. Een terugkerende gastrol is weggelegd voor tobyMac's zoontje Truett die op zijn eigen wijze de song "Hype man" vertolkt. Het album eindigt met "Lose my soul", een oproep tot bescheidenheid. Aan dit nummer hebben Kirk Franklin en Mandisa (bekend van de Amerikaanse versie van Idols) hun medewerking verleend. Het album "Portable sounds" van tobyMac is een lekkere gevarieerde mix van songs geworden met voor iedereen wat wils. Als geen ander weet tobyMac de boodschap van het Evangelie in eigentijdse vorm onder de aandacht van jongeren te brengen en dat is een compliment waard.