Angela Elwell Hunt - Het zilveren zwaard (Boek)

Titel: Het zilveren zwaard

Schrijver: Angela Elwell Hunt

Kathleen O’Connor heeft een opvallende witte lok in haar verder vuurrode haar. Dit wordt opgemerkt door een professor geschiedenis. Hij vertelt haar dat er verhalen bekent zijn over vrouwen met dezelfde achternaam en witte lok als de hare, die in hun tijd bijzondere dingen hebben gedaan.

Kathleen wil het verband niet geloven, maar komt toch in aanraking met het leven van Anika van Praag. Deze jonge vrouw leefde in Praag rond het einde van de Middeleeuwen. Nadat haar vader, een boekverkoper, is vermoord en Anika wordt bedreigd door een kwaadaardige edelman, besluit ze zich voor te doen als jongen en onder te duiken op een burcht op het platteland. Voor ze het weet is ze een schildknaap onder de hoede van heer Jan van Chlum. Als ze opgroeit mengt haar heer en daarmee ook zij zich in de commotie rond de prediker Jan Hus. Hij vertelt mensen over de Bijbel op een manier die ze nooit eerder hebben gehoord. Maar de Katholieke Kerk wil niets liever dan hem uitschakelen. Hoe kan Anika op deze manier ooit zichzelf zijn?

Op het eerste gezicht mag dit verhaal dan klinken als het plot van een willekeurige kasteelroman, ‘Het zilveren zwaard’ is toch beslist meer. Het boek vertelt een nauwkeurig verhaal over het opkomende protestantisme en de dapperheid van de predikers die niet konden verloochenen wat ze in de Bijbel lazen. Daarnaast is het een boeiend verhaal over het dagelijks leven als schildknaap rond 1500. En laat het boek ons de gedachten en gevoelens zien van Anika, die onder deze omstandigheden volwassen wordt en leert om op God te vertrouwen.

De loop van het verhaal is onwaarschijnlijk, het is beslist onmogelijk om je als meisje jaren als een schildknaap voor te doen. Maar wanneer het verhaal ooit echt gebeurd was, dan zou het waarschijnlijk op deze manier zijn. De sfeer die wordt geschetst is meeslepend. Angela Elwell Hunt heeft het talent om je het gevoel te geven alsof je zelf bij de gebeurtenissen aanwezig was. Deze dikke roman is heerlijk leesvoer voor de liefhebber van historische verhalen.