Cast: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley.
Filmmaatschappij: Buena Vista
Tijdsduur: 165 minuten
Genre: Avontuur
Regie: Gore Verbinsk
Waardering: 2.5/5

Pirates of the Caribbean was een van de meest populaire filmserie van de afgelopen jaren. De eerste Pirates werd overal goed onthaald en groeide uit tot een wereldwijd succes. Het vervolg hierop wist het niveau van de voorgaande niet te halen, maar was nog steeds uitermate vermakelijk. De mix van humor, actie en piraten sloeg bij iedereen aan. En nu is het laatste deel van de serie uitgekomen. Deze moet alle losse eindjes van het verhaal aan elkaar knopen. En als we de beloftes mogen geloven zou dit een spektakel van jewelste zijn die de negatieve punten van de vorige film volledig goedmaakt. Maar zoals het gebruikelijk is in Hollywood, worden beloftes niet altijd nagekomen…

Het verhaal van deze film gaat verder waar de vorige film eindigde. De tijden zijn donkerder geworden voor de piraten. Lord Cutler Beckett is een genadeloze jacht op piraten begonnen. Kapitein Barbossa, Will Turner, Elizabeth Swann en de crew van de Black Pearl besluiten om naar het einde van de wereld te reizen om daar ‘Captain’ Jack Sparrow uit Davy Jones Locker te halen. Om daar te komen moeten ze eerst langs piraat Kapitein Sao Feng in Singapore, om zijn schip en de belangrijke landkaart te bemachtigen, dat hen naar het einde van de wereld zal brengen. Daarnaast moeten ze ook nog alle piratenheren bij elkaar krijgen om een verbond te sluiten tegen Lord Cutler Beckett en zo de definitieve ondergang van de piraten tegen te gaan. Het ziet er naar uit dat de Piraten een flinke klus voor de boeg hebben en zich niet hoeven te vervelen.

If he's not with you, and he's not with us, who's he with?

De tijden zijn donkerder geworden voor de Piraten en dat is te merken. In deze film zul je geen mooie tropische stranden zien of zonnige locaties. Grauwe zeeën en duistere steden voeren de boventoon. Waren de eerste twee delen nog goed kijkbaar voor de kleinsten onder ons, dit derde deel is volwassener. Niet alleen zijn de actiescènes heftiger of de omgevingen grauwer, ook het verhaal is volwassener geworden. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal zo klaar als een klontje. Naar Singapore om een kaart te halen, met de kaart naar het einde van de wereld varen, Jack terughalen en ook nog eens weerstand bieden tegen Lord Beckett. Maar iedereen heeft zijn eigen agenda in deze film. Niemand kan elkaar vertrouwen en om de haverklap verraden ze elkaar. De goed geoefende kijker zou dit al deze gebeurtenissen goed bij kunnen houden, maar de minder oplettende kijker kan al snel het overzicht kwijt raken. En dat resulteert soms in grote vraagtekens de hele film door. Vraagtekens die alleen maar groter worden als er ook nog eens een hele schiplading aan nieuwe karakters tentoongesteld worden. En de filmmakers vonden dat al die karakters hun eigen verhaal moesten hebben. Een verhaal dat ook in de film vertelt moest worden. Niet alleen verklaard dit de 165 minuten speelduur, maar dit kan ook als antwoord op de kritieken van de vorige film gezien worden. Dead Man’s Chest werd bestempeld als simpel pop-corn vermaak en dat wilden ze in deze film duidelijk anders doen.

Perhaps his usefulness has run its course...

Ze wilden elk karakter uitdiepen, alle losse eindjes aan elkaar knopen en het allemaal tot een daverend eind laten komen. Een probleem: 165 minuten is veel, maar zelfs dat is niet genoeg om alle verhalen goed uit te diepen. Resultaat: Een film volgestouwt met onafgemaakte verhalen, die daardoor allemaal niet even boeiend zijn. Ze roepen vaak meer vraagtekens op dan antwoorden. Vooral het verhaal rondom Tia Dalma is zeer slecht uitgewerkt door tijdgebrek. En door al deze korte, door elkaar lopende en slecht uitgewerkte verhalen houd je soms je aandacht er niet helemaal bij en is de rode lijn in het verhaal moeilijk te vinden. De voorgaande punten van kritiek, het ontbreken van zonnige locaties en luchtige scènes en samenhangend het gemis van het typische Pirates-sfeertje, maakt dit deel minder genietbaar. Zelfs Jack Sparrow is veranderd. Waar hij in de vorige films een karakter was die alles op een geheel eigen wijze aanpakte, is hij in deze derde film een schizofreen. En ondanks dat hij nog steeds het typerende loopje heeft, is de humor minder geslaagd. De film is niet meer grappig, maar eerder bizar. En natuurlijk zitten er nog steeds leuke humor in, maar van een Pirates film had ik meer verwacht.

Thieves and beggars, never shall we die.

Maar het is gelukkig niet alleen maar negativiteit dat de klok slaat. Er zijn ook zeker een paar lichtpuntjes aan de horizon. Wat deze film wél zeer goed heeft gedaan zijn de special effects. Deze film maakt duidelijk dat de special effects nu zo vergevorderd zijn, dat er een volledig geloofwaardige fantasiewereld gecreëerd kan worden. Sublieme special effects die je zelden zo goed ziet. Ook de aankleding van de gebruikte sets, de ontwerpen van locaties (shipwreck city zit ingenieus in elkaar) en de kostuums. En nergens heb je het idee dat het maar een acteur is die in een pakje zijn tekst staat op te dreunen. Over de algehele linie zijn de acteerprestaties uitstekend. Keira Knightley speelt zelfs uitzonderlijk goed in deze film. Ze laat zelfs Orlando Bloom verbleken met haar acteerspel. Opeens valt dan op dat Orlando eigenlijk maar een klein assortiment aan gezichtsuitdrukkingen heeft. Maar het zijn niet alleen de acteurs die kundig zijn. De componist, Hans Zimmer, weet met deze Pirates weer een dijk van een soundtrack af te leveren, met het bekende Pirates theme als rode draad door de nummers heen.

Maar uiteindelijk weet deze Pirates niet te overtuigen. Hoe verzorgt hij ook mag zijn, het rommelige verhaal en het gemis van de echte Pirates-sfeer laat je met een wrange nasmaak achter. Het eindgevecht weet hier en daar wat goed te maken en het redelijk open eind maakt je ook benieuwd of er nog ‘spin-offs’ komen. Maar je kunt er niet omheen, deze Pirates wist niet zo te boeien als de voorgaande delen. Een waardige afsluiter van de trilogie? Helaas niet.