Skillet - Comatose (CD)

Beste song: Rebirthing

Label: Ardent Records

Skillet komt drie jaar na de release van het succesvolle album "Collide" met de opvolger "Comatose". De band bestaat alweer meer dan tien jaar en experimenteert geregeld met verschillende muzikale stijlen en deinst er ook niet voor terug om het roer compleet om te gooien. Toch blijft de stijl 'nu metal' de basis vormen van het geluid van Skillet, maar de scherpe (of beter gezegd de harde) kantjes zijn eraf. Met het album "Comatose" probeert Skillet met toegankelijker muziek een breder publiek te bereiken. Op vorige albums liet de band in de songteksten een uitgesproken christelijke boodschap klinken. Op het album "Comatose" is dat in zekere mate nog steeds het geval, maar de teksten zijn toegankelijker geworden voor mensen die zoekende of ongelovig zijn. Bandleider John Cooper heeft alle songs op het album (mede) geschreven. En het moet gezegd worden, het intensieve contact met de fans (zogenaamde Panheads) heeft z'n vruchten afgeworpen voor wat betreft de teksten op dit album.

De opener "Rebirthing" begint rustig met orchestrale rock en ontwikkelt zich in een mum van tijd tot een krachtig gezongen en dynamisch klinkende song. De insteek van "The last night" is origineel gekozen met een harmonieuze wisselzang tussen John Cooper (een bezorgde vriend) en zijn vrouw Korey (een meisje in problemen). Het refrein is met passie gezongen en de song is bijzonder bemoedigend voor iedereen die moeilijke tijden doormaakt. Bij de akoustische ballad "Yours to hold" gaat de rem er enigzins op. Goed gitaarwerk en een creatieve songtekst vormen de ingredienten van "Better than drugs". In het nummer wordt een opmerkelijke vergelijking gemaakt tussen drugsverslaving en de relatie met Jezus ("You're my addiction, my prescription, my antidote. you kill the poison, ease the suffering, calm the rage when I'm afraid").

De titelsong "Comatose" heeft een grappige viool riff en klinkt lekker stevig. In "The older I get" blikt John Cooper terug op zijn eigen jeugd en laat daar mijmerend zijn gedachten over gaan. De piano-punk song "Those night" is verrassend en doet sterk denken aan de muziek van Relient K. Het gevoel door God verlaten te zijn wordt treffend verwoord in "Falling inside the black" en is letterlijk een schreeuw naar God om ons niet los te laten. De emotionele rockballad is "Say goodbye" heeft sterke jaren '80 invloeden en staat als een huis. Skillet heeft met "Comatose" een overtuigend album afgeleverd. De band staat in de startblokken om in navolging van bands als P.O.D. en Switchfoot uit het bestaande gospelcircuit te breken.