Matt Redman - Beautiful news (CD)

Stijl: Worship/pop
Beste song: You never let go

Label: Sixsteps Records

De Britse aanbiddingsleider Matt Redman is een begaafd songwriter en mag worden gezien als een van de grondleggers van de moderne worshipmuziek. Zo komen van zijn hand bekende worshipnummers als "Blessed be Your name", "Once again", "Better is one day" en "The heart of worship". Bij het succesvolle label sixsteps Records van EMI bracht hij "Where angels fear to tread" (2002) en "Facedown" (2004) uit, maar beide albums werden door het publiek minder goed ontvangen dan verwacht. Voor de productie van zijn nieuwe album "Beautiful news" werkte Matt Redman samen met Robert Marvin en Josiah Bell, die zich eerder verdienstelijk maakten voor artiesten als tobyMac en Mat Kearney. Het resultaat is dat het album "Beautiful news" energieker klinkt dan z'n voorgangers.

De eerste klanken van de titelsong "Beautiful news" zijn vrolijk en uitbundig, waarmee de toon van dit album direct is gezet. Het nummer benadrukt de kracht van het geweldige goede nieuws van het Evangelie. Het meest aanstekelijke nummer op het album is zonder enige twijfel "You never let go". De song kent een rustige opbouw en mondt uit in een meesleepend refrein waarin duidelijk naar voren komt dat God ons nooit verlaat. De tekst schreef Matt Redman kort na de bomaanslagen in Londen in 2005. Het nummer "Shine" weet niet te overtuigen door z'n vlakheid en heeft veel weg van een 'dertien in een dozijn' worshipsong. In "Take it to the streets" is zanger Martin Smith van Delirious? te horen, die ook meeschreef aan de tekst. De song moet het vooral hebben van het stampende ritme en wordt verzwakt door onnodige overproductie.

Een van de hoogtepunten op het album is "Yes and amen" dat grotesk klinkt en zich uitermate goed leent voor een live-uitvoering. Het door Paul Baloche mede geschreven "A greater song" is een klassiek worshipnummer en heeft net iets teveel herhaling in zich om te kunnen boeien. De gevoelig gezongen ballad "Fearfully and wonderfully made" is gebaseerd op Psalm 139 en vormt een soort van verwerking van de pijn en het verdriet die Matt Redman en zijn vrouw Beth hebben ervaren na een miskraam. Na het beluisteren van alle songs op dit album kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de creativiteit bij Matt Redman zich niet verder heeft ontwikkeld. Het goede nieuws is dat de songs op zich prettig in het gehoor liggen, maar helaas weet "Beautiful news" de luisteraar nauwelijks te verrassen.