Newsboys - Go (CD)

Stijl: Rock/pop
Beste song: Wherever we go

Label: Inpop Records

Het album 'Go' van de Newsboys is in meedere opzichten een keerpunt in het bestaan van de band. Zo speelt bassist Phil Joel voor het laatst mee op een album van de newsboys, terwijl het voor Paul Colman juist zijn vuurdoop is als 'Newsboy'. Na het uitbrengen van twee worship-albums keren de newsboys met het album 'Go' terug naar hun vetrouwde stijl, toegankelijke rockmuziek met een hoog pop-gehalte. De inspiratie voor de albumtitel is ontleend aan de uitspraak van Jezus, waarin Hij zegt: "Ga de wereld in en maak al de volken tot mijn discipelen". De lange lijst van landen waar de newsboys inmiddels hebben opgetreden, geeft duidelijk aan dat de band de oproep van Jezus serieus neemt.

Het vrolijke openingsnummer 'Wherever we go' is gelijk een schot in de muzikale roos met een dansbaar ritme en een lichtvoetige songtekst. Het geheel wordt extra feestelijk door het vleugje reggea dat tegen het einde in de song is verwerkt. De titelsong 'Go' klinkt wat steviger en is bijna even aanstekelijk. De meest verrassende song is toch wel 'Something beautiful' door het gebruik van een synthesizer en een techno-beat die doet denken aan de dancemuziek uit de jaren tachtig. De pakkende melodie zorgt ervoor dat je makkelijk wordt meegenomen en de bijna tedere vergelijkingen die in de songtekst worden getrokken zijn voor iedereen herkenbaar. Het muzikaal uitbundige 'The mission' is uitnodiging aan de luisteraar om zich aan te sluiten bij de revolutie die Jezus heeft ontketend.

Het album zakt iets terug met de songs 'Let it all come out' en 'In wonder' die te vlak klinken en blijven voortkabbelen. In het vernieuwende 'Your love is better' waagt zanger Peter Furler zich zowaar aan een heuze rap-partij en dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. De song 'I am free' is zo'n typische concert-song, die vooral live en in interactie met het publiek tot z'n recht komt. De studioversie van 'I am free' is zeker niet slecht, maar mist toch het live-gevoel en klinkt net iets te gepolijst. Het is te merken dat de Newsboys plezier hebben in het maken van muziek en dat straalt het album 'Go' ook zeker uit.