David Gregory - Dineren met een volmaakte vreemdeling (Boek)

Titel: Dineren met een volmaakte vreemdeling

Auteur: David Gregory

Cijfer: 4,5

Wat doe je als je een uitnodiging krijgt voor een diner met Jezus? Die vraag moet Nick in ‘Dineren met een volmaakte vreemdeling’ beantwoorden. In het dunne boekje, geschreven door David Gregory, gaat de hoofdpersoon een gesprek aan met Jezus. En dat terwijl de workaholic niets heeft met het christelijke geloof.

‘Dineren met een perfecte vreemdeling’ begint veelbelovend. Een gesprek met Jezus spreekt tot de verbeelding en het eerste hoofdstuk is leuk en grappig. Helaas is de rest van het boek me erg tegengevallen. ‘Jezus’ gaat een lange, zakelijke discussie aan met Nick over hoe de wereld in elkaar zit. Hij legt rationeel uit waarom het hindoeïsme, het boeddhisme en de islam niet geloofwaardig zijn. Of waarom er lijden is in de wereld.

Het is alsof schrijver Gregory zijn eigen gedachten op papier wilde zetten en Jezus daarvoor gebruikte. Daarom vind ik de Jezusfiguur uit het boek helemaal niet geloofwaardig. Hij lijkt niet op de verassende, persoonlijke en liefdevolle persoon uit de Bijbel, maar heeft meer weg van een godsdienstwetenschapper en debater die zijn zaak bepleit. Bovendien is het boekje kort door de bocht. Op twee kleine pagina’s legt ‘Jezus’ uit waarom het hindoeïsme niet klopt. Als het zo simpel zou zijn, zouden er dan nog miljoenen hindoeïsten zijn? Dat de sceptische hoofdpersoon door dit korte verhaal meteen overtuigd raakt, is niet logisch.

Het verhaal is niet kommer en kwel. David Gregory heeft een leuke schrijfstijl en de ontwikkeling van Nick is goed beschreven. Bovendien staan er interessante dingen in die je kunnen helpen het christendom te begrijpen. Maar de God van de Bijbel is een persoonlijke God, legt ‘Jezus’ in ‘Dineren met een volmaakte vreemdeling’ uit. Juist daarom is het zo jammer dat de Jezusfiguur in dit boek zo afstandelijk blijft.

Karin de Geest