Jeremy Camp - Beyond measure (CD)

Beste song: What it means

Jeremy Camp heeft op jonge leeftijd een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt. Zijn eerste vrouw overleed kort na hun huwelijk op 21-jarige leeftijd aan kanker. Op zijn vorige albums zingt hij over zijn verdriet en God's nabijheid in die periode. Eind 2003 hertrouwde Jeremy Camp met Adrienne Liesching, voormalig zangeres van The Benjamin gate. Zij hebben twee dochters gekregen, Isabella Rose en Arianne Mae. Op het album "Beyond measure" geeft Jeremy blijk van zijn dankbaarheid voor alle zegeningen die hij van God heeft ontvangen. In vergelijking met eerdere albums zijn de songteksten iets minder persoonlijk en snijdt hij meer allerdaagse thema's in het leven van een Christen aan.

Met het stevige gitaarwerk in de openingssong "Tonight" geeft Jeremy direct zijn visitekaartje af en laat hij horen nog steeds pakkende rocksongs te kunnen spelen. In het nummer spoort hij zichzelf (en indirect de luisteraar) aan tot meer toewijding aan God, zelfs als dat een zekere mate van opoffering betekent. Het samenspel van gitaar en piano in "What is means" is bijzonder aanstekelijk en resulteert zo in een lichtvoetige popsong die qua thematiek voortbouwt op het openingsnummer. De titelsong "Beyond measure" begint als een piano-ballad, maar werkt geleidelijk toe naar een climax om vervolgens weer rustig te eindigen. In het refrein van "Feels like" gebruikt Jeremy zijn kopstem, waardoor hij een hogere toonhoogte bereikt dan normaal. Het nummer blijkt zich prima te lenen voor dit vocale experiment. De opdwepende rocksong "No matter what" is tekstueel radicaal met een zinssnede als "No matter what it takes I will offer everything I am. Even unto death I will follow".

De laatste songs op het album zijn wat rustiger en onderscheiden zich minder van elkaar. De tekst van "Take a little time" wijst erop dat het niet veel moeite hoeft te kosten om je in te zetten voor God's koningrijk. De enige echte worshipsong op dit album is "Give You glory" met een verticaal-gerichte songtekst waarin de glorie van Jezus wordt verkondigd. Het gevoelig gezongen "Give me Jesus" wordt ondersteund met acoustische gitaar, cello en de vocalen van zijn vrouw Adrienne Liesching. De kracht zit in de eenvoud van dit nummer. Het origineel is overigens van Fernando Ortega. Het album "Beyond measure" laat groei zien bij Jeremy Camp, dat in tegenstelling tot zijn vorige album "Restored" dat weinig vernieuwing in zich had.