Titel: The Bourne Ultimatum
Cast: Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn
Filmmaatschappij: Universal Pictures
Tijdsduur: 111 minuten
Genre: Actie
Regie: Paul Greengrass

Jason Bourne is terug, dit maal om de jacht naar zijn eigen verleden te voltooien. Bourne wil weten wie hij is en waarvoor hij getraind is tot de vechtmachine die hij nu is. Bovendien wil hij ook wraak nemen op de moordenaars van zijn vriendin en de vernietigers van zijn leven. En dat gaat natuurlijk niet zonder de nodige achtervolgingen, brekende botten en vuurgevechten. Dat Matt Damon goed om kan gaan met actiescènes heeft hij al bewezen in de twee eerdere delen. Hij kreeg het voor elkaar om de actiescènes stuk voor stuk tot een extreem spannende en geloofwaardige strijd op leven en dood te maken. Maar weet Damon zijn personage nog steeds geloofwaardig neer te zetten als het te maken krijgt met twijfels…en uiteindelijk de waarheid over zijn verleden?

Iedere actieliefhebber zal bekend zijn met de twee voorgaande delen in de serie: The Bourne Identity en The Bourne Supremacy. Als kijker hoef je jezelf geen moment te vervelen, Bourne is altijd in beweging. In dit deel komt hij op de hoogte van een journalist, die informatie in bezit blijkt te hebben die Bourne nodig heeft. Maar niet alleen Bourne zit achter de journalist aan, ook de meedogenloze Noah Vosen van de CIA wil de journalist hebben. De film begint direct midden in een actiescène in de stijl zoals we gewend zijn. Een gewonde Bourne, achtervolgd door de politie, razendsnelle vechtpartijen en ingenieuze improvisaties van de hoofdpersoon; het is een welbekend gegeven, maar weer subliem uitgevoerd. De kijker is constant alert op elke beweging die Bourne en zijn achtervolgers maken. De moderne techniek is tot alles toe in staat en samen met de snelle montage en spannende soundtrack zit je als toeschouwer gekluisterd aan de buis. De camera beweegt weer als een stuiterbal met ADHD alle kanten op en het duurt even voordat deze typische ‘Greengrass’ manier van filmen gewenning wordt.

Vechtmachine met emoties

Het grote verschil echter met de voorgaande films, zit hem in de emoties van Bourne. Zoals te verwachten zitten de actiescènes net weer wat beter in elkaar, zijn de dialogen wat scherper en is de soundtrack net weer iets anders: de grootste verandering zit hem in Bourne zelf. De eerste helft van de film is hij zoals we hem kennen: een emotieloze, intelligente vechtmachine zonder wroeging. De tweede helft komen echter meer emoties bij hem los. De worsteling met zijn verleden, met het moorden en de groeiende paranoia worden hem langzamerhand te veel. Deze problemen van het hoofdpersonage weten zich echter nergens te onderscheiden van de cliché thematiek zoals in vele films. Het is voorspelbaar en op sommige punten onrealistisch. Deze thematiek schijnt simpelweg niet te verenigen te zijn met een intelligente actiethriller zoals deze en al helemaal niet met Jason Bourne zelf. Gelukkig weet Matt Damon het op een ingetogen wijze neer te zetten, zodat de nadruk nog altijd op het kat en muis spelletje zelf ligt. Het cliché gedeelte wordt ook nog enigzins opgevangen door de keuze om niet alles van het verhaal volkomen uit te leggen, maar sommige dingen in het vage te laten. Daarnaast is het actietempo in de film zodanig hoog dat je als kijker amper een adempauze krijgt om bij eventuele minpunten stil te staan. Maar het blijft jammer dat de actie in deze film dient om de diepgang en plotgaten op te vullen. Op dat punt is deze film minder geslaagd dan zijn voorgangers. De dialogen zijn scherper en de oneliners beter, maar er wordt vaak weinig steekhoudends gezegd. De film blijft op moeilijke punten veelal gewoon in het midden hangen. De rest wordt overgelaten aan de eigen interpretatie van de kijker. Jammer, aangezien op deze manier de film soms ongebalanceerd over komt.

Actie van de bovenste plank

Maar gelukkig zijn de actiescènes, waar de mindere punten gedeeltelijk mee worden verhuld, uitermate geslaagd. De neiging om zelf mee te gaan rennen is vaak groot. De klappen voel je echt aankomen en er komt een grote bewondering op voor Jason als hij weer een slimme manier gevonden heeft om zich uit de situatie te redden. Wen er maar alvast aan dat het puntje van je stoel het enige deel is waar je gedurende de film op zit. Chips, drinken en een gezellig babbeltje hoef je niet te proberen bij deze film. Je zult geen enkele seconde van de film willen missen. Het DVD Menu is stijlvol weergegeven en de extra’s zijn zeker leuk om te kijken, al is het voor de liefhebbers aan te raden om even geduld te hebben op de Special Edition, die veel meer te bieden heeft dan de 1-Disc versie.

Razendsnel, intelligent en spannend. Een overdonderd spektakel, met actiescènes waarvan af te vragen is of de kwaliteit daarvan ooit overtroffen zal worden. Het grote minpunt van de film is de geforceerde poging om Bourne meer diepgang mee te geven, maar dat wordt gelukkig goed opgevangen door de vele positieve aspecten van de film. Niet met stip de beste uit de reeks, maar zeker de beste actiefilm van het afgelopen jaar. Een grote aanrader die niemand mag missen.

Waardering: 4/5