Titel: 10,000 B.C.
Cast: Steven Strait, Camilla Belle en Omar Sharif.
Filmmaatschappij: Warner Bros. Pictures
Tijdsduur: 109 minuten
Genre: Poging tot Avontuur
Regie: Roland Emmerich

Het is alweer een tijdje geleden dat Roland Emmerich (Godzilla, the Day After Tomorrow) een film heeft losgelaten op de wereld. Deze keer echter geen postapocalyptisch scenario waar de wereld in de nabije toekomst wordt vernietigd, maar we gaan terug naar lang geleden in een land hier ver, ver vandaan. Een land waarvandaan Afrikanen en Egyptenaren op loopafstand wonen en de mensen jagen op mammoeten en opgejaagd worden door uit de klauwen gewassen kippen. Een goed plot hoef je van Ronald Emmerich niet te verwachten, maar toch lukt het hem elke keer om de film op zijn minst zeer vermakelijk te maken. Is dat hem ook gelukt met dit uitstapje naar een lang vervlogen tijd?

D'Leh leeft in een primitieve verzameling hutjes 10.000 jaren voor Christus. Zijn stam overleeft door op mammoeten te jagen, die eens in de zoveel tijd langs komen. D’Leh geniet echter niet van veel aanzien onder zijn leeftijdsgenoten, aangezien vader is weggelopen toen hij nog een kleine jongen was. En dan is er nog dat meisje met de blauwe ogen, aan wie D’Leh al op jonge leeftijd een liefdesverklaring aflegt. Maar helaas komen een stel ‘four-legged demons’ het kamp binnenvallen en vermoorden welgeteld één vrouw en nemen de rest gevangen, behalve D’Leh en nog een paar andere, waaronder de uiterst heldhaftige krijger Tic’Tic. Een reddingstocht kan natuurlijk niet uitblijven en als snel zijn ze onderweg om Evolet en de rest te redden. Maar een reddingstocht zou een reddingstocht niet zijn als het gezelschap onderweg niet van het ene gevaar in de andere terechtkomen.

Een spektakel van…

Het verhaal klinkt op papier best goed, een nobele tocht om de vrouw van zijn dromen te redden. Op de posters ziet het er ook uitstekend uit: woeste mammoeten en een spannende confrontatie met een sabeltandtijger. Zelfs de trailer ziet er goed uit: mooie special effects, grootse gevechten en stoere personages. En met zo’n groot budget en capabele regisseur kan er toch haast niets meer fout gaan? Nee, eigenlijk niet. Maar toch hebben ze het voor elkaar gekregen. De makers hebben schijnbaar hun uiterste best gedaan om alles uit het budget te halen met het doel om elk aspect van de film uiterlijk mooi, maar verder o zo slecht te maken. En dat is hen als geen ander gelukt. De film valt het beste te omschrijven als een ‘spectaculair slechte film’.

Positieve punten…?

Zelden is er een film geweest die de kijker zo bedrogen uit de bioscoop liet komen. De film boeit voor geen enkele seconde en wekt totaal geen emotie op. Het schrijven van een recensie voor deze film is een zware opgave, niets geen afweging of opbouw naar de conclusie. Aangezien er geen positieve punten zijn te ontdekken wordt het gewoon een opsomming van negatieve punten. Er is werkelijk niets goed aan deze film, op sommige special effects na.

Vol afgrijzen zit je de film te kijken, met hier en daar stukken zodanig slecht dat het grappig is. Van karakterontwikkeling is er geen sprake, meer dan de naam kom je niet te weten. Alles lijkt het hoofdpersonage te overkomen en zelfs het eindgevecht is slecht uitgevoerd, aangezien niemand schijnt te kunnen vechten en de wapens oninteressant zijn. Elk verhaalelement wordt als een feit gegeven en is puur functioneel. De confrontatie met de sabeltandtijger is eigenlijk geen confrontatie, maar puur noodzakelijk om in contact te komen met de Afrikanen. Onbekende, oncharismatische en niet capabele acteurs die alleen in staat zijn om hun tekst op te dreunen nemen de hoofdrollen voor hun rekening. Een simpel verhaal, op de meest simplistische manier neergezet moet je geboeid houden. En dan nog een totaal gebrek aan logica en een overvloed aan (slecht uitgevoerde) clichés: het is werkelijk dieptreurig. En dat is nog geeneens alles: je hebt ook nog het volledige gebrek aan spanning. Elk moment waar je als kijker even benieuwd bent van wat er gaat gebeuren wordt verpest door een tergend slechte narrotor die even precies gaat vertellen wat er allemaal gaat gebeuren. Al die factoren in combinatie met de volledige afwezigheid van diepgang, maakt deze 109 minuten durende film een ware marteling.

Oninteressant, niet spannend en vooral zonde van je geld. Een gigantische teleurstelling die op geen enkele manier weet te boeien. Alles in deze film is slecht uitgevoerd. Pagina’s vol zouden geschreven kunnen worden met tal van voorbeelden, maar het beste is om aan deze film weinig woorden meer te verspillen. Deze film is niet je tijd of geld waard. Links laten liggen en niet kijken is het advies.

Waardering: 0/5