Sanctus real - We need each other (CD)

Beste song: Black coal

Het vierde studio album 'We need each other' van Sanctus real is zonder enige twijfel het meest indrukwekkende album van de band tot nu toe. Sinds hun debuutalbum 'Say it loud' uit 2001 is Sanctus real hard op weg de opvolger te worden van muzieklegendes als Audio adrenaline en Dc talk. De band bestaat uit zanger Matt Hammitt, gitarist Chris Rohman, drummer Mark Graalman en de twee relatieve nieuwkomers, bassist Dan Gartley en gitarist Pete Prevost. In de afgelopen jaren is de band in muzikaal opzicht gegroeid en deze professionalisering is terug te horen op het nieuwe album.

Het openingsnummer 'Turn on the lights' kenmerkt zich door stevig gitaarwerk, sterke zang en een duidelijk statement. Op een beeldende wijze wordt uitdrukt dat wij met de liefde van Christus deze duistere wereld kunnen verlichten. De titelsong 'We need each other' is een toegankelijke pop/rock song met een pakkend refrein dat gemakkelijk kan worden meegezongen. Het rauwe en ongepolijste rockgeluid van 'Black coal' is werkelijk een heerlijk om naar de luisteren. In dit nummer gaat de band helemaal los en het nummer staat als een huis. Een mooi gezongen en breekbare rockballad is het nummer 'Whatever you're doing', waarin God wordt gevraagd ons 'innerlijke huis' te reinigen.

'Sing' roept op tot eenheid en stelt dat wij allemaal op deze aarde leven met hetzelfde doel - het vereren van God. Aan het begin van 'Leap of faith' klinken dat vocalen wat geheimzinnig en onheilspellend. In het nummer komt naar voren dat wij de zonden proberen te ontlopen, maar dat de zonden ons steeds achtervolgt en tracht ons leven te beheersen. Het gevoelig gezongen 'Lay down my guns' begint met een soort van mars ritme op de drums waarmee de spanning geleidelijk aan wordt opgevoerd. De militaristische ondertoon past goed bij de de boodschap die het nummer wil overbrengen dat wij moeten afrekenen met onze trots. Een rustpunt op het album is de folk-achtige ballad "Half of our lives" waarin zanger Mark Hammitt wordt bijgestaan de zangeres Katie Herzig.

De kracht van Sanctus real is gelegen in het feit dat de muziek van de band eerlijk en oprecht is. Met het album 'We need each other' wil de band ons duidelijk maken dat wij als Christenen elkaar daadwerkelijk nodig hebben. Wij moeten elkaar bemoedigen en een lichtend voorbeeld zijn voor deze wereld. De muziek en teksten van Sanctus real zijn een uitstekend hulpmiddel om die idealen tot ons hart te laten doordringen.