Cast: Harrison Ford, Shia LaBeouf en Cate Blanchett.
Filmmaatschappij: Paramount Pictures
Tijdsduur: 124 minuten
Genre: Avontuur
Regie: Steven Spielberg
Waardering: 3.5/5

Eindelijk, na vele jaren, is de koning der avonturenfilms weer terug. De humor, actie, het tempo en de flair van Harrison Ford maakte de klassieke trilogie uiterst genietbaar. De films uit de jaren ’80 zijn echter nooit geëvenaard. Indiana Jones and the Kingdom of the Christal Skull probeert al de typische Indiana Jones ingrediënten weer te verenigen en tot een waardig vervolg op de trilogie te maken. Maar ondertussen is Ford wel 67 jaar, zijn de special effects ver ontwikkeld en zijn de verwachtingen zodanig hoog dat de film eigenlijk alleen maar kan teleurstellen. Kan deze 4e Indiana Jones voldoen aan de hoge verwachtingen?

Dat de film sterk speelt op de nostalgische gevoelens van de kijker wordt direct duidelijk tijdens de opening van de film: het gebruik ouderwetse Paramount logo, het originele lettertype en de originele soundtrack slepen je direct in de Indiana Jones sferen. En even later zet de swingende Elvis Presley song in combinatie met de kenmerkende wagens je direct in de jaren ’50 sferen.
Het verhaal draait om een kristallen schedel met mystieke krachten. Een stel russen onder leiding van Irina Spalko proberen deze schedel in bezit te krijgen en spannen Indy voor hun kar. Maar Indiana zou zijn naam niet waardig zijn als hij geen tegengas biedt en ontsnapt dan ook met een knallende zweep uit de kluwen van de Russen. De race om de schedel als eerste in handen te krijgen is begonnen. Het lot van de wereld hangt er tenslotte weer van af.

Net als in de vorige films…

Net zoals in de vorige films moet Indiana Jones de halve wereld afreizen voor een archeologisch object dat grote waarde heeft, heeft hij meerdere aanvaringen met insecten, zitten er achtervolgingen in en heeft hij een sidekick die hem helpt tijden zijn zoektocht. In deze film krijgt hij hulp van vetkuif Mutt Williams, een wat roekeloze nozem die goed met messen om kan gaan. Zijn tegenstander Spalko is net zoals in de oude films op en top slecht, maar mist helaas de diepgang van de bad guys uit de vorige films. De enige interessante ontmoetingen tussen Indy en Spalko zijn in de actiescenes en dat valt toch tegen. En daar ligt direct de zere plek: het script. De kwaliteit is zeer wisselend. De scherpe dialogen en de écht leuke grappen ontbreken. En het gaat Indiana Jones wel allemaal zeer gemakkelijk af. De verwachting was dat er meer denkwerk en minder gevechten aan te pas zouden komen, vanwege Ford’s leeftijd, maar het tegenovergestelde is juist. De actiescènes voeren de boventoon en het echte puzzelen is bijzaak geworden. De ontknoping zal ook niet iedereen aanspreken en veel trouwe Indy fans zelfs tegen de borst stoten.

Tegenvallende meevaller

Maar gelukkig zit het verhaal het echte kijkplezier niet in de weg. Ford zit weer helemaal in zijn rol en pikt de rol van Indy moeiteloos weer op. Zijn leeftijd blijkt gelukkig nergens een probleem voor de vechtscènes. De sfeer is leuk en de film heeft een van de amusantste achtervolgingsscènes van de afgelopen tijd, ook al haalt ook die het niet bij de originele achtervolgingen in de oude films. Het nieuwe personage Mutt wordt niet al te subtiel gesuggereerd als de opvolger van Indy, maar dat is geen enkel probleem: zijn personage staat zeker gelijk aan Harrison en zal sommige mensen zelfs meer aanspreken. De CGI in deze film is ook van hoge kwaliteit, al komt het helaas heel misplaatst over. Indiana Jones met spectaculaire effecten zijn helaas niet goed verenigbaar, de kracht van de film moet juist komen uit het simpele ‘old-school’ gebeuren

Een leuke, luchtige film. Voor het oude publiek voornamelijk één grote nostalgisch genot, voor het nieuwe publiek zeer vermakelijk. Helaas lijdt de film onder een onevenwichtig script en misplaatste elementen, zodat deze vierde film diep in de schaduw van zijn voorgangers komt te staan. Geen zonde van je geld, maar met echte bioscoopfilms zoals Iron Man of The Incredible Hulk in de bioscoop is er een betere keuze. De kracht van deze film ligt namelijk niet in grootse scènes, waardoor hij op DVD net zo leuk zal zijn als op het grote scherm.

3.5/5