Brooke Fraser - Albertine (CD)

Beste song: Shadowfeet

Label: Wood & Bone Records

Brooke Fraser mag dan bij het grote publiek vooral bekend zijn als zangeres bij Hillsong united, in haar thuisland Nieuw Zeeland is zij ook een gevierd solo-artiest. Eind 2002 tekent zij een contract bij het label Sony Music Entertainment New Zealand. Een jaar later verschijnt haar debuutalbum 'What to do with daylight' dat in dezelfde week na de release al de goud-status bereikt en uiteindelijk gaan meer dan honderdduizend exemplaren over de toonbank. Het album is in 2004 het op één na best verkochte album in Nieuw Zeeland.

De openingssong 'Shadowfeet' begint met ingetogen pianoklanken en trekt gelijk de aandacht door het prachtige stemgeluid van Brooke Fraser. Het nummer kent een mooie opbouw en ontwikkelt zich in korte tijd tot een vrolijke en zorgeloze popsong waarin de boodschap van hoop (door God's aanwezigheid) wordt uitgedragen. Een mooi liedje over de liefde is 'Love, where is your fire' dat een breed publiek kan aanspreken.

Op het album 'Albertine' deelt Brooke Fraser onder andere de ervaringen die zij heeft opgedaan tijdens een werkvakantie in Rwanda waar zij met eigen ogen de gevolgen van de genocide heeft gezien. Gedurende haar verblijf in Rwanda komt Brooke Fraser in contact met Albertine, een meisje wiens beide ouders zijn vermoord. Haar aangrijpende verhaal maakt zo'n indruk op Brooke Fraser dat zij besluit haar album naar dit ene meisje te vernoemen. Ook belooft zij aan Albertine de wereld te vertellen over wat er zich in Rwanda heeft afgespeeld. Zij voegt de daad bij het woord met de zinssnede uit de titelsong 'I will tell the world, I will tell them where I’ve been I well keep my word, I will tell them Albertine'.

In de 'CS Lewis Song' komt Brooke Fraser's christelijke levensovertuiging expliciet naar voren. Het nummer is gebaseerd op het boek 'Mere Christianity' van schrijver CS Lewis en wil overbrengen dat iedereen genade nodig heeft.

Het album 'Albertine' van Brooke Fraser heeft alle ingrediënten in zich om in de smaak te vallen. Brooke Fraser beschikt over een geweldige stem, de songteksten zijn intelligent geschreven en de productie van het album is uitmuntend gedaan. Dit album mag gerekend worden tot één van de beste gospelalbums die in de afgelopen jaren zijn uitgebracht.