Michael W. Smith - Stand (CD)

Beste song: In silence

Michael W. Smith heeft met zijn 19de album "Stand" zijn persoonlijk record verbroken voor wat betreft maken van een album. Het hele productieproces van begin tot eind nam slechts veertig dagen in beslag. Het centrale thema van het album "Stand" is het durven uitkomen voor je geloof en bouwt voort op de thema's van zijn album "Live the life" uit 1998. Het album "Stand" is een pop-album geworden met tussendoor een aantal worshipsongs. Op dit album is een hoofdrol weggelegd voor de 18-jarige Leeland Mooring, die vijf van de elf songteksten (mede) heeft geschreven. Hij is een 'leerling' van Michael W. Smith en gooit hoge ogen met zijn band Leeland.

De song "Cover me" is een sterke en vrolijke opener met een goed samenspel tussen piano en gitaar. De boodschap van "Open arms" is dat wij als christenen moeten openstaan voor iedereen in plaats van veroordelend te zijn, muzikaal gezien is de song weinig vernieuwend en het hoge 'na-na-gehalte' tegen het eind doet wat gekunsteld aan. "Come to the cross" een kenmerkend worshipnummer dat goed is uitgevoerd. Het middenstuk van het album wordt gedomineerd door wat eentonige ballads met daarin veel herhaling, waardoor de aandacht al snel wegzakt.

Een uitzondering moet worden gemaakt voor het gevoelig gezongen "Grace", waarvan de songtekst werd geschreven door Michael W. Smith en Martin Smith van Delirious?. Een song die vanaf het begin de aandacht trekt is "In silence", een pakkend nummer dat doet terugdenken aan hits op oudere albums. Na het beluisteren van dit album blijft toch de indruk hangen dat Michael W. Smith over de top van zijn carriere heen is. Het geheel klinkt vooral routinematig en mist passie en overtuigingskracht door een gebrek aan bezieling in de zang.