Robbie Seay band - Give yourself away (CD)

Beste song: Shine your light on us

Releasedatum: 2007

De Robbie Seay band debuteert in 2005 met het album "Better days" bij het label Sparrow Records. De wortels van de Robbie Seay band liggen in de Ecclesia Church in Houston (Texas), die is opgericht door Robbie's broer Chris Seay. Deze kerkelijke gemeenschap is sterk gericht op straatwerk met missionaire boodschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het tweede album "Give yourself away" van de Robbie Seay band een missionair thema heeft en oproept tot actie over kerkmuren heen. Met de keuze voor een dergelijk thema volgt de band het spoor van collega-bands als Audio Adrenaline (Hands and feet project), Delirious (Mission bell) en newsboys (Go). Producer Tedd T. heeft overduidelijk zijn stempel gedrukt op het tweede album "Give yourself away" dat verfijnder en steviger klinkt dan het vorige album.
Het album kenmerkt zich door pakkende nummers die luisteraars aanmoedigen om mee te doen met de sociale rechtvaardigheid. Een belangrijk ingrediënt van dit album is het prettige stemgeluid van Robbie Seay die binnen een mum van tijd vertrouwd in de oren klinkt. Het enigszins tamme openingsnummer "Rise" is geïnspireerd door de documentaire Invisible Children over tragedies in Oeganda. De Robbie Seay Band werkt ook samen met Compassion International om de kinderen in Oeganda te helpen. Lichtvoetiger van aard is "Song of hope" met een aanstekelijk refrein dat moeiteloos kan worden meegezongen. De piano-ballad "New day" klinkt wat dromerig en wordt ondanks de hoopvolle boodschap op den duur wat slaapverwekkend. Het iets vlottere "Starting over" richt zich op mensen die een puinhoop van hun leven hebben gemaakt en benadrukt dat er altijd een mogelijkheid is om een nieuwe start te maken. De stemmige ballad "Shine your light on us" weet de juiste snaar te raken en steekt dan ook met kop en schouwer boven de andere songs op dit album uit.

De songtekst van "Love wins" is wat clichématig, maar verder is het best een aardige song. Het middelmatige praisenummer "Eternal One" herinnert aan het feit dat de Robbie Seay band als begeleidingsband in een kerk is begonnen. Het album kabbelt voort met een enigszins melancholische song als "Stay" en de cover "Beautiful scandalous night". Met de laatste drie songs "Come alive", "Can't go back" en "Go outside" krabbelt het album weer wat op, maar nog niet voldoende overtuigend. De slotconclusie is dat op het productiewerk van dit album weinig valt aan te merken. Er is groei mogelijk bij de Robbie Seay band, want de band beschikt over ongelofelijk veel talent dat nog niet volledig wordt benut.