Jars of clay - Good monsters (CD)

Cijfer: 9,5
Beste song: Dead man (carry me)

Label: Essential Records

Jars of clay draait alweer heel wat jaren mee binnen de hedendaagse gospelmuziek. De band heeft een geheel eigen stijl en beschikt over artistieke kwaliteiten. Het succes van hun debuutalbum heeft Jars of clay nooit weten te overtreffen, maar daar lijkt de band ook niet meer naar op zoek te zijn. Sterker nog, Jars of clay houdt zich verre van muzikale hypes en consessies aan de commercie. De bandleden hebben gewoon plezier in het maken van muziek en dat is goed te merken op het nieuwe album "Good monsters". Ondanks dat de band graag experimenteert met nieuwe stijlen blijft het typische geluid van Jars of clay herkenbaar voor de fans en zit er hoorbaar progressie in de muziek.

De meest stevige song op het album is "Dead man (carry me)" met een strak en pakkend ritme, een jaren '80 sound en een aanstekelijk refrein. De gevoelig gezongen ballad "All my tears" is een bewerking van een nummer van Julie Miller. Ook met het melancholisch klinkende "Even angels cry" raakt de band een gevoelige snaar. Het folk-achtige nummer "There is a river" spreekt aan door zijn eenvoud en kent een Coldplay-achtige invloed. Jars of clay maakt zich sterk voor schoon drinkwater in de derde wereld; het is dan ook niet verwonderlijk dat in "Light gives heat" een Afrikaans jongenskoor meezingt. Aan het eind van het album zingt zanger Dan Haseltine het oorstrelende duet "Mirrors and smoke" met Leigh Nash (voormalig zangeres van Sixpence none the richer). Beide stemmen blijken bijzonder goed bij elkaar te passen en smelten in de song samen. Dit album is een echt aanrader voor de muziekliefhebber!