Brenton Brown - Everlasting God (CD)

Stijl: Worship pop
Beste song: So alive

De uit Zuid-Afrika afkomstige Brenton Brown is vooral bekend als worshipleider en tekstschrijver van worshipsongs. Jarenlang heeft hij in Engeland gewoond en daar zijn vaardigheden op het gebied van worshipmuziek ontwikkeld onder begeleiding van Brian Doerksen. Zijn debuutalbum "Everlasting God" is geproduceerd door Nathan Nockels (bekend van de inmiddels opgeheven band Watermark), die goed productiewerk heeft afgeleverd. Het album klinkt toegankelijk en is niet te glad geproduceerd, zoals dat bij worshipalbums nog wel eens het geval wil zijn. Brenton Brown en zijn vrouw leidden allebei aan een soort van chronisch vermoeidheidssyndroom, dat een stempel drukt op hoe zij tegen het leven aankijken. De albumtitel "Everlasting God" is gebaseerd op een gebed uit Jesaja 40, dat Brenton bijzonder aansprak. Opeens realiseerde hij zich weer dat God hun omstandigheden begrijpt en dat Hij hen hernieuwde kracht wil geven.

In eerste instantie heb je misschien het idee dat het album veel goed uitgevoerde covers bevat, zoals "Lord reign in me", "Jesus You are worthy" en "Hallelujah (Your love is amazing)". Bij bestudering van het teksthoesje blijkt dat Brenton Brown alle songs op het album zelf (mede) geschreven heeft. Kenmerkend voor zijn songs zijn de eenvoudige pakkende teksten en aanstekelijke melodieen. Brenton Brown blijkt niet alleen een begaafd tekstschrijver te zijn, maar heeft ook een prettige en warme stem om naar te luisteren. Het swingende nummer "We will worship Him" schreef Brenton al twaalf jaar geleden in de tijd dat de apartheid in Zuid-Afrika werd afgeschaft. Aan deze song wordt medewerking verleend door het populaire a capella-koor Ladysmith Black Mambazo uit Zuid-Afrika. Een voorbeeld van een vrolijke en uitbundige song is "So alive". De muziek weet je te raken en de teksten zijn gemakkelijk mee te zingen, waardoor dit worshipalbum een breed publiek zal aanspreken.