Sanctus real - The face of love (CD)

Beste song: I'm not alright

Het album "The face of love" is alweer het derde album van Sanctus real. Op het artistieke cd-hoesje staat een getekend poppetje afgebeeld met twee hoofden in de vorm van een ballon en in zijn hand rode hartvormige ballon. Wellicht is deze afbeelding symbolisch bedoeld, want in de teksten op dit album laten de bandleden van Sanctus real hun hart spreken. Het is een bewogen jaar geweest voor de band. Drummer Mark Graalman kreeg te horen dat zijn vader aan een ongenezelijke vorm van kanker leed; twee maanden later overleed zijn vader. In die periode werd ook de oma van zanger Matt Hammitt opgenomen in het ziekenhuis en stierf kort daarna. Er waren ook positieve gebeurtenissen, zoals huwelijken en geboortes bij de bandleden.

Als je een gemiddelde Amerikaan vraagt hoe het met hem of haar gaat dan krijg je het antwoord: "I'm fine". In het openingsnummer "I'm not alright" durven de bandleden van Sanctus real ervoor uit te komen dat zij gebrokenheid en verdriet in hun leven ervaren. In de slotzin 'that's why I need You' komen zij tot de conclusie dat zij God nodig hebben. "Eloquent" bevat een soort van rijm-achtige tekst en deint op en neer met de pakkende stem van zanger Matt Hammitt. De rocksong "We're trying" knalt lekker met ophitsend gitaarwerk en een aanstekelijk ritme. De songtekst bevat de veelzeggende zin 'you won't find grace without honesty' en stelt dat wij als mens allemaal zondaars zijn en tot niets goeds in staat zijn zonder de hulp van God. De gevoelige ballad "Benjamin" is geschreven door drummer Mark Graalman, die zijn vader verloor in dezelfde periode dat zijn zoontje geboren werd. Sanctus real is met het album "Face of love" erin geslaagd een stevig rockalbum te maken met doorleefde en herkenbare songteksten.