Brian Littrell - Welcome home (CD)

Beste song: Angels and heroes

Brian Littrell dankt zijn bekendheid vooral aan het feit dat hij bandlid is bij de Backstreet boys, een jongensgroep die eind jaren negentig populair was. De band heeft in totaal al meer dan 75 miljoen albums verkocht. De gele sticker op zijn solo-album met daarop de tekst 'member of the Backstreet boys' is commercieel gezien dan ook wel begrijpelijk. Wat veel fans van de Backstreet boys wellicht niet weten, is dat Brian al op achtjarige leeftijd tot geloof is gekomen. Het gospelalbum "Welcome home" had eigenlijk al eerder moeten verschijnen, maar de releasedatum werd achteruit geschoven vanwege het nieuwe album "Never gone" van de Backstreet boys uit 2005. Als voorproefje nam hij daarom alvast maar de cover "In Christ alone" op, dat is terug te vinden op het verzamelalbum "Wow#'1's" In een interview heeft Brian laten weten dat hij de ambitie heeft om in de voetsporen van Michael W. Smith te treden.

Het album leunt sterk op popballads, zoals het eerste nummer "My answer is You". Dit nummer is een soort geloofsbelijdenis, waarin Brian aangeeft dat God centraal staat in zijn leven. De coversong "Wish" is een verrassende keuze en mooi uitgevoerd, maar mist wat mij betreft toch de passie die Joy Williams erin heeft gelegd. Het nummer "Welcome home you" is autobiografisch en ligt lekker in het gehoor. De piano, het achtergrondkoor en de r&b stijl maken "Keep givin' me" tot een relaxte en pakkende song. Het catchy geluid van "I'm alive" doet denken aan het werk dat hij samen met de Backstreet boys heeft gemaakt. Qua muzikale en tekstuele afwisseling steekt het vlot gezongen "Angels and heroes" boven de andere nummers op dit album uit. Het a capella gezongen "Jesus loves you" opent en eindigt met Brian's zoontje Baylee, gevolgd door een geslaagde harmonische zang tussen Brian en de gospel groep Take6.

Op het gehele album valt eigenlijk weinig aan te merken, behalve dat het misschien wat gladjes klinkt. Brian heeft zes van de elf songs (mede) geschreven, waarmee hij enkele jaren is bezig geweest. In de songteksten komt duidelijk zijn geloof in God naar voren. Tegelijkertijd zijn de teksten vrij algemeen en laat hij weinig van zichzelf zien. Ik hoop dat hij bij zijn volgende album meer creativiteit en een minder gepolijst geluid laat horen. Zijn bekendheid geven hem in elk geval de mogelijkheid om met zijn album "Welcome home" veel ongelovige jongeren met het Evangelie te bereiken.