Kutless - Hearts of the innocent (CD)

Beste song: Shut me out

Het vierde studioalbum "Hearts of the innocent" van Kutless betekent het debuut voor de twee nieuwe bandleden Jeffrey Gilbert (drummer) en Dave Leutkenhoelter (bass-gitarist). De andere drie bandleden zijn al sinds de oprichting van Kutless in 2000 betrokken bij de band. In de afgelopen jaren heeft Kutless een trouwe schare fans opgebouwd. De band heeft enkele honderden concerten gegeven en in totaal voor meer dan 1,6 miljoen mensen opgetreden. Het album is net als de vorige twee albums "Strong tower" en "Sea of faces" geproduceerd door Aaron Sprinkle, waarbij het streven is geweest om een 'harder' album te maken in vergelijking met de drie eerder uitgebrachte albums. Tot op zekere hoogte is dat gelukt, alhoewel ik persoonlijk vind dat het debuutalbum uit 2002 steviger klinkt. Naar mijn idee heeft Kutless gewoon de ingredienten van de eerste twee albums gebruikt om tot dit nieuwe album met toegankelijke rock te komen.

De titelsong "Hearts of the innocent" bestaat uit een combinatie van stevige rock met melodieuze zang en is een smeekbede voor de jeugd van tegenwoordig die steeds meer gebukt gaat onder het verdriet van echtscheiding en geestelijke verwaarlozing in families. "Shut me out" opent met heerlijk gitaarwerk en is een krachtige geloofsverklaring. De ballad-achtige song "Smile" ligt prettig in het gehoor en lijkt geinspireerd te zijn door de muziek van Jars of clay. Het album van Kutless kent zowaar ook rustige piano- en vioolklanken, zoals in het doorleefd gezongen "Promise of a lifetime". Midden in onze gebrokenheid mogen wij vertrouwen op de belofte van Jezus dat Hij altijd bij ons is, ook in de moeilijke momenten. Aan het album zijn ook enkele acoustische versies van songs toegevoegd en een dvd met videoclips en een kijkje achter de schermen. Vernieuwend kan "Hearts of the innocent" niet worden genoemd. Dat is een gemiste kans, want Kutless bezit zeker de nodige kwaliteit om zich te kunnen onderscheiden van de vele 'grunge rock' bands die op de markt actief zijn.