Mainstay - Well meaning fiction (CD)

Beste song: Take away

Mainstay timmert al een flink aantal jaren aan de weg. Mede dankzij hulp van gitarist Ryan Shrout van Kutless, die onder de indruk was van de muzikale talenten van Mainstay, is de band erin geslaagd een contract te krijgen bij het label BEC Recordings. De band is direct met producer Aaron Sprinkle de studio ingedoken voor de opnames van het album "Well meaning fiction". Enkele dagen voor de afronding van het album verloor zanger Justin Anderson echter zijn stem, waardoor de release van het album vertraging opliep. Gelukkig voor de band sprong producer Zach Hodges bij en zorgde ervoor dat Justin zijn vocalen op een later moment kon inzingen. De muziek van Mainstay kenmerkt zich door een volwassen melodisch rockgeluid en ligt in de lijn van bands als Anberlin en Sanctus real. Op het album uit Mainstay meerdere malen kritiek op de wijze waarop in sommige kerken wordt omgaan met het Evangelie. Er is volgens de bandleden een ontwikkeling gaande waarbij in kerken niet het gehele Evangelie wordt verkondigd. In diensten worden steeds vaker alleen nog maar Bijbelpassages geciteerd die de kerkbezoekers aanspreken en niet al te confronterend zijn.

In het eerste nummer "These pages" benadrukt Mainstay de onfeilbaarheid van God's Woord, een stevige openingssong die lekker wegluistert. Het poetische "Yesterday" bouwt zich langzaam op door het gebruik van piano en percussie en mondt uit in een goed en pakkend refrein. De song "Take away" is prachtig vloeiend gezongen en heeft een eenvoudige melodie. Een gedeelte uit de songtekst: "It's all from Your hand and there's nothing that's mine, and all that You give You're free to take away.", waarin bijzonder mooi de almacht en vrijgevigheid van God wordt uitgedrukt. De piano domineert in "Danger" en wederom bewijst zanger Jastin Anderson te beschikken over een aangenaam stemgeluid. In "October" came late" neemt de band wat gas terug en ontpopt de song zich tot een rockballad met een wat sentimentele ondertoon. Misschien kan gezegd worden dat de songs zich onvoldoende van elkaar onderscheiden, toch levert Mainstay met dit album een overtuigend visitekaartje af.