Avalon - Stand (CD)

Cijfer: 6,5
Beste song: I survive

Avalon heeft in de loop der jaren heel wat bandwisselingen ondergaan. In Nederland kreeg Avalon bekendheid door de succesvolle cover "Testify to love" van Ralph van Manen. De band wordt op dit moment gevormd door het viertal Jody McBrayer, Janna Long, Greg Long en Melissa Greene. In Amerika is de band erg populair, maar in het nuchtere Nederland kleeft nog steeds het imago van de "tandpasta-glimlach-reclame" aan Avalon. Alle vier de bandleden beschikken over goede zangtalenten, maar op vorige albums ontbrak het nogal eens aan creativiteit en klonk het allemaal net iets te gelikt. Het valt te betwijfelen of de band met het nieuwe album "Stand" het heersende imago van zich weet af te schudden.

In vergelijking met eerdere albums laat Avalon een steviger popgeluid horen. De dynamische openingssong "The other side" begint vrolijk en en gaat erover dat God in moeilijke omstandigheden ook aanwezig is. Zowel "Love won't leave you" en "Orphans of God" dragen de boodschap uit dat God's liefde blijvend is. Beide songs liggen goed in het gehoor en zijn licht verteerbaar. Russ Staff is uitgenodigd om mee te zingen in de cover-versie van zijn eigen nummer "We will stand", die op zich aardig maar niet geweldig uitpakt. "I survive" doet denken aan de tienerpop van Jump5 in een volwassen uitvoering, een catchy nummer dat qua pit voor Avalon-termen baanbrekend is. Met het album "Stand" gaat de band standvastig de verkeerde kant op. Het album kent onvoldoende afwisseling, de songteksten zijn voorspelbaar en het geluid (nog steeds) te commercieel.