After Edmund - Hello (CD)

Beste song: Thank God

Releasedatum: 26 februari 2008
Label: Slanted Records

De vijfkoppige band After Edmund heeft zichzelf vernoemd naar een personage uit de kinderboekenserie 'The Chronicles of Narnia: The lion, the witch and the wardrobe' van schrijver C.S. Lewis. Alle vijf de bandleden hebben een klassieke muziekopleiding genoten en kunnen diverse instrumenten bespelen. De band gooit hoge ogen tijdens de Gospel Music Week in 2007. Toch besluit het label Slanted Records de release van het album een aantal maanden naar achteren te schuiven, waardoor het debuutalbum 'Helo' pas in februari 2008 uitkomt. After Edmund laat een verfrissend en onderscheidend geluid horen dat toegankelijk is voor een breed publiek van liefhebbers van rockmuziek. De muziekstijl valt de band is moeilijk te omschrijven, omdat het eigenlijk een soort smeltkroes is van de verschillende achtergronden en ervaringen van de bandleden.

Het album is samengesteld uit tien songs plus nog twee instrumentale nummers ('Dark room' en 'Go oboe'). Het openingsnummer 'Thank God' is een uptempo rocknummer met veel gitaarwerk en percussie en blinkt uit door z'n eenvoud. De song spreekt over hoe dankbaar we moeten zijn dat we door God hoop hebben, alsmede dat we veilig in Zijn armen kunnen schuilen. De strakke beats en aanstekelijke ritmes van 'Fighting for your heart (Let it go)' maken dat het nummer bijzonder lekker in het gehoor ligt.

De song 'Tears' heeft een enigzins elektronische geluid gecombineerd met staccato drums, korte gitaar-akkoorden en zang van Mitch Parken die doet terugdenken aan de jaren '80. Bij het volgende nummer 'Stealing away' wordt het tempo nog wat verder teruggeschroefd met als resultaat een rockballad met ingetogen pianowerk, gladde gitaar en krachtige drums. Een tamelijk bizar klinkende song is 'Clouds' en dat is gelijk ook de titelsong van het album. Tegen het eind van het album komt de klad er enigszins in. De nummers worden iets te voorspelbaar en hebben veel herhaling in zich.

Muzikaal gezien verrast After Edmund door creativiteit en orginaliteit. Helaas missen de songteksten op dit album nog wat diepgang en weten niet altijd te raken. Het is dan ook de uitdaging voor de band om te gaan werken aan het aanscherpen en verbeteren van de boodschap in de songteksten. Het debuutalbum 'Hello' is een aardige eerste kennismaking en nu maar hopen dat we snel een volgend album van deze talentvolle band mogen begroeten.