Tim Hughes - Holding nothing back (CD)

Stijl: Worship
Beste song: Happy day

Releasedatum: 2007

Aanbiddingsleider Tim Hughes staat bekend om zijn talent voor het schrijven van worshipsongs. De opnames voor zijn derde album "Holding nothing back" moeten een gezellig gebeuren zijn geweest. Zanger Martin Smith van Delirious? schreef mee aan twee nummers op het album en gitarist Stu G van Delirious? heeft tijdens de opnames enkele achtergrondvocalen ingezongen en gitaar gespeeld. Tevens heeft Lyle Workman, bekend van zijn werk voor Sting, een bijdrage aan het album geleverd. Als producers werden Nathan Nockels en Matt Bronleewe ingeschakeld. Zoals de titel van het album al doet vermoeden, neemt Tim Hughes geen blad voor de mond en laat hij het achterste puntje van zijn tong zien.

Het openingsnummer "Happy day" begint direct stevig en ontpopt zich tot een vrolijke en uitbundige song waarin de overwinning van Christus wordt geproclameerd. Het intro van "The highest and greatest" is iets meer ingetogen, maar al snel keert de euforische stemming terug en wordt de grootheid van God bezongen. In het indringend gezongen "Everything" komt een diep hartsverlangen van Tim Hughes tot uiting om God te betrekken in alle aspecten van zijn leven. De titelsong "Holding nothing back" sluit naadloos daarop aan en benadrukt dat aanbidding een kwestie is van overgave aan Diegene die alles voor ons heeft opgegeven. Samen met de uit Nieuw Zeeland afkomstige talentvolle zangeres Brooke Fraser zingt Tim Hughes het mooie duet "Clinging to the cross".

Het etiket 'dertien in een dozijn' moet helaas op "Almighty God" worden geplakt vanwege de weinig originele tekst en de monotone zang en melodielijn. Zijn sociale betrokkenheid brengt Tim Hughes tot uitdrukking in de song "God of justice" waarin aandacht wordt gevraagd voor de minder bedeelden in deze wereld. Enkele bezoeken van aan ontwikkelingsprojecten in Tanzania hebben als inspiratiebron voor deze song gediend. De tekst van "Out of the darkness" heeft Tim Hughes samen met zijn vrouw Rachael geschreven en richt zich op een ieder die gevangen is in de duisternis van deze wereld. Er wordt een 'statement' gemaakt dat God in staat is ieder mens uit de duisternis te halen en in Zijn wonderbaarlijke licht te plaatsen. Met zijn album "Holding nothing back" laat Tim Hughes zien dat hij is gegroeid. Niet alleen in muzikaal opzicht, maar vooral ook als persoon. Zijn kwetsbare openheid en de bewogenheid met zijn medemens laten dat duidelijk zien.