Jaci Velasquez - Love out loud (CD)

Beste song: Nothing but sky

Label: Apostrophe Records

Het album 'Love out loud' is in meerdere opzichten een nieuw begin voor Jaci Velasquez. De zangeres heeft een moeilijke periode in haar leven doorgemaakt. Op haar vorige studio-album 'Beauty has grace' uit 2005 liet zij doorschemeren niet lekker in haar vel te zitten. Kort na de release van dit album maakte zij bekend van haar toenmalige echtgenoot Darren Potuck te gaan scheiden. De verkoopcijfers van het album 'Beauty has grace' bleven ook nog eens achter bij de verwachtingen, waardoor het langdurige contract met haar label Word Records werd ontbonden. Ondanks alle tegenslagen heeft Jaci Velasquez haar leven toch weer op de rails gekregen. Op 17 december 2006 is zij getrouwd met Nic Gonzales, de zanger van Salvador. Ook besluit zij een nieuw album op te nemen en uit te brengen via haar eigen label Apostrophe Records.

Het openingsnummer 'Nothing but sky' is een vrolijke en lichtvoetige popsong waarin overduidelijk te horen is dat Jaci Velasquez het leven weer van de zonnige kant ziet. Zij maakt in dit nummer goed gebruik van haar krachtige stem door pakkende uithalen in het refrein die benadrukken dat zij zich van alle ellende bevrijd voelt. De uptempo song 'It’s not you, it’s me' gaat over de moeizame relatie met haar vader na de scheiding van haar ouders. Tevens is de song een oproep om kritisch naar onszelf te leren kijken in plaats van gelijk naar de ander te wijzen. De titelsong 'Love out loud' is een wat clichématige en zelfs wat inspiratieloze ballad over het tonen van Gods liefde door anderen te dienen. 'Jesus (the way)' is een rustig en ingetogen aanbiddingsnummer dat doet denken aan het populaire 'On my knees' van haar debuutalbum.

Soms is het moeilijk om de juiste woorden te vinden in een gebed en dat is de boodschap die in het kwetsbaar gezongen 'My alleluia (when words fail)' wordt vertolkt. In dit nummer klinken de instrumenten wel erg zwaarmoedig, terwijl de stemmige achtergrondzang een nostalgische kerstsfeer oproept. 'Weightless' begint vrolijk en veelbelovend, maar zakt snel in en weet door z'n eentonigheid nauwelijks te boeien. De betovering van het verliefd worden op haar echtgenoot Nic Gonzales wordt op luchtige wijze bezongen in 'A likely story'. Als Jaci Velasquez haar huwelijk met een dans vergelijkt dan is het voor haar de 'Tango'. Het Latin-pop achtige nummer swingt aardig en klinkt lekker losjes, maar stijgt niet boven de middelmaat uit.

In het Spaanstalige liefdesnummer 'Por escrito' is een hoofdrol weggelegd voor Nic Gonzales op flamingo gitaar en de samenzang tussen man en vrouw maken dit nummer aangenaam om naar te luisteren. 'Into the light' is een leuk muziekje op de achtergrond, niet meer en niet minder. Het album wordt afgesloten met een kort instrumentaal werkje dat verder weinig toevoegt. Over het geheel  genomen is het album 'Love out loud' best een aardig album. Maar het album mist net dat beetje extra, de passie en bezieling, om te kunnen spreken van een comeback van Jaci Velasquez.