Bebo Norman - Bebo Norman (CD)

Stijl: Pop/folk
Beste song: Britney

Na jarenlang onder contract te hebben gestaan bij het label Essential Records heeft Bebo Norman ervoor gekozen over te stappen naar het label BEC Recordings. Om deze overstap te markeren heeft hij een zelfgetiteld album uitgebracht. Op zijn nieuwe album volgt Bebo Norman de muzikale koers die hij heeft ingezet op zijn album 'Between the dreaming and the coming true' uit 2006. Het album is een verzameling van akoestische folk&pop songs met open, eerlijke en oprechte teksten over de ontwikkeling van zijn geloofsleven. Hij claimt niet al de antwoorden te hebben, maar stelt zijn vertrouwen op God.

Het openingsnummer 'Pull me out' is de meest uptempo song van het hele album. Het is als het ware een noodkreet aan God, waarin Bebo Norman vraagt of Hij zich naar hem wil uitstrekken en uit het moeras van pijn en ellende wil trekken. Dat het niet eenvoudig is om origineel te zijn, komt in 'Hear it from me' aan de orde. Soms kun je het gevoel hebben dat alles al eens eerder is gezegd of gedaan. Toch verlangt God dat je Hem aanbidt en jouw liefde voor Hem belijdt, omdat Hij ervan houdt om van je te horen. In 'Not living in the in between' wordt het thema authenticiteit aangesneden, een pleidooi om je niet beter voor te doen dan dat je bent. Het credo is dan ook, wees jezelf en doe zoveel mogelijk je best om God te behagen.

Een bijzonder goed geschreven song is 'Britney' met als onderwerp zelfrespect bij jonge vrouwen. In dit nummer richt Bebo Norman zich rechtstreeks tot alle Britney's van deze wereld. Hij verontschuldigt zich voor het feit dat zoveel meisjes en vrouwen het slachtoffer zijn geworden van ideaalbeelden waaraan zij niet kunnen voldoen. In 'Ruins' laat Bebo Norman zich van zijn kwetsbare kant zien. Er wordt in dit nummer een mooi contrast geschapen tussen de coupletten en het refrein. Hij zingt over de puinhopen in zijn leven, maar het refrein herbergt de hoopvolle tekst 'Let my ruins become the ground you build upon. Let my ruins become the start'. Het thema gebrokenheid komt nogmaals terug in 'Never saw you coming', een prachtig geschreven ballad.

Zowel 'A million raindrops' als 'The only hope' klinken vrolijk, opgewekt en swingen aardig, maar meer ook niet. In het breekbaar gezongen 'Can't live without You' erkent Bebo Norman dat hij niet zonder God kan leven. Het album sluit af met het donker en droevig klinkende 'One bright hour' dat desondanks toch de hoopvolle boodschap van God's komende koninkrijk uitdraagt. Met dit album bewijst Bebo Norman dat hij het schrijven van songteksten als geen ander beheerst. Het album blijft muzikaal gezien wat aan de veilige kant, maar door zijn authentieke stijl weet Bebo Norman zijn luisterpubliek te raken en aan het denken te zetten.