Telecast - Quiet revolution (CD)

Stijl: Rock/worship
Beste song: All around me

Telecast debuteert in 2003 met het album 'The beauty of simplicity', maar de band heeft eigenlijk nooit een doorbraak gekend. Met het Britpop-achtige geluid weet Telecast zich eenvoudigweg onvoldoende te onderscheiden, waardoor de band al snel in de vergetelheid dreigt te geraken. Twee jaar later ondergaat de band een wijziging in de bezetting en probeert Telecast het opnieuw met het album 'Eternity is now'. Al snel krijgt de band het etiket van christelijke 'Coldplay kloon' opgeplakt. Op het derde album 'Quiet revolution' tracht de zevenkoppige band een meer eigen geluid neer te zetten als eigentijdse worshipband.

De albumopener 'All around me' ligt al direct plezierig in het gehoor door het toegankelijke stemgeluid van zanger Josh White (die overigens bij vlagen doet denken aan zanger Dan Haseltine van Jars of clay) en het ontspannende ritme. De kracht van 'All around me' zit met name in de eenvoud van de song en de herhaling van de tekst. 'Come down' vraagt of Gods geest de controle over ons leven wil nemen, zowel muzikaal als tekstueel is het nummer vrij voorspelbaar. De paradox in de songtitel 'Impossible possibility' maakt de luisteraar nieuwsgierig, maar de tekst is jammergenoeg doorspekt met clichés over wederom de overgave aan God. De inspiratie voor de song 'Beautiful mystery' deed bandleider Josh White op in IJsland, een pakkend nummer over de onzichtbare en liefhebbende God.

Het nummer 'Enclosed by You' is een rustige ballad met een aardig begin, maar heeft onvoldoende in zich om de aandacht vast te houden. Het tempo wordt met 'Temporary twilight' iets omhoog geschroefd en dat leidt tot een redelijk vrolijk liedje. Het album kabbelt voort met gemiddelde songs als 'Anchor of my soul', 'The message' en zelfs de titelsong 'Quiet revolution' komt niet echt boven de middelmaat uit. De eerste klanken van 'Shoreless ocean' klinken enigszins mysterieus om na enkele seconden plaats te maken voor het reeds bekende geluid van Telecast. In 'All that you are' ligt de nadruk sterk op de vocalen en daardoor onderscheidt dit nummer zich van de rest van de songs. De afsluiter 'Infinite worth' straalt een zekere kwetsbaarheid uit en is dan ook breekbaar gezongen, waarbij verrassend genoeg tegen het eind zelfs een paar trompetten te horen zijn.

In de afgelopen jaren laat Telecast een gestage groei zien, waaruit blijkt dat de band zeker potentie heeft. Met 'Quiet revolution' zet de band een kleine stap in de goede richting. Het grootste manco van dit album is het gebrek aan goed geschreven songteksten die weten te boeien en te prikkelen. Ook muzikaal gezien zou de band meer kunnen experimenteren in plaats van steeds maar weer de reeds gebaande paden te bewandelen. Het is te hopen dat Telecast over het uithoudingsvermogen en de creativiteit beschikt die nodig zijn om door te kunnen groeien tot een rockband van niveau.