Tricia Goyer - Het licht van de dageraad (Boek)

Titel: Het licht van de dageraad

Auteur: Tricia Goyer

Over het verloop van de Tweede Wereldoorlog in Europa kan elke middelbare scholier in Nederland een flink mondje meepraten. Maar wat er tussen 1940 en 1945 precies gebeurde in Amerika en Azië weten heel wat minder mensen. Deze boeiende roman vertelt het verhaal van Dan en Libby, twee jonge mensen die elkaar tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog ontmoeten op Hawaïi. Libby is vlieginstructeur en Dan is gevechtsvlieger en door hun gezamenlijke liefde voor het vliegen groeien ze naar elkaar toe en worden verliefd. Maar de oorlog komt wreed tussen hen in wanneer Dan wordt overgeplaatst naar de Filippijnen en Libby de aanval op Pearl Harbour meemaakt. Dan wordt op de Filippijnen gevangen genomen door de Japanners. Als Libby lange tijd niets van hem hoort slaat bij haar de twijfel toe: heeft het nog zin om te hopen dat Dan in leven is terwijl zoveel anderen zijn gestorven?

In ‘Het licht van de dageraad’ wordt een voor Nederlanders onbekend gedeelte van de Tweede Wereldoorlog beschreven: de verovering van grote delen van Azië door de Japanners en hun vreselijke behandeling van de inheemse bewoners en de Amerikanen en Europeanen die in Azië woonden. Dit maakt je weer eens duidelijk waarom deze oorlog een Wereldoorlog werd genoemd: de hele wereld werd geraakt. Alle hoofdstukken in het boek worden geopend met nieuwsberichten uit de jaren ’40, wat de oorlogsgebeurtenissen nog duidelijker maakt. Alhoewel de plaatsing van het verhaal dus erg origineel is, is de verhaallijn zelf niet bijzonder vernieuwend. Toch is het verhaal van twee hele gewone mensen die tegen hun wil in ongewone dingen meemaken ontroerend beschreven en raken Dan en Libby je hart.

Aan het einde van het boek worden er net iets teveel gebeurtenissen in te korte tijd beschreven. De afronding van het verhaal was waarschijnlijk beter geweest wanneer het boek 50 pagina’s meer had geteld.