Jeanette Windle - Niemandsland (Boek)

Titel: Niemandsland

Auteur: Jeanette Windle

Toen Amerikaanse regeringsfunctionarissen in "Niemandsland" lazen, besloten ze dat schrijfster Jeanette Windle ondervraagd moest worden. De roman geeft een hoop informatie over Colombiaanse guerrillagroepen en hun vermeende banden met het Midden-Oosten, waaronder officieel "classified information". Hoe komt een doodgewone schrijfster aan deze kennis? Het antwoord bleek te zijn dat Windle haar research ontzettend goed had gedaan. En inderdaad, "Niemandsland" bevat een schat aan informatie. Toen ik het boek uit had was het alsof ik zelf in de jungle van Colombia had rondgedoold. Bovendien had ik een hoop geleerd over de bloedige burgeroolog die woedt in het land. Verpak deze informatie in een meeslepend en spannend verhaal en je hebt "Niemandsland" in handen.

Het verhaal gaat over de Amerikaanse journaliste Jullie Baker, die met een groepje diplomaten en verslaggevers de kans krijgt om midden in Colombia het grondgebied van de FARC, Colombia's grootste guerrillagroep, te bezoeken. Maar wanneer de FARC Jullie verdenkt van spionage, wordt ze door de groep ontvoerd. Het gevolg is dat ze een angstaanjagende tijd in de jungle door moet brengen tussen de guerrilla's, die duidelijk iets geheimzinnigs van plan zijn. Zal Jullie kunnen ontsnappen?

En wat zijn de guerilla's van plan? Wat hebben moslims met de FARC te maken? Is Amerika in gevaar? En wie is de echte Amerikaanse spion? Op een spannende manier worden stukje voor stukje de geheimen ontrafeld. En ondertussen wordt Jullie geconfronteerd met haar verleden en met haar geloof in God, want ook haar ouders, die zendeling waren, waren ooit het slachtoffer van de guerrilla's.

"Niemandsland" is een mooi en verassend, maar ook leerzaam verhaal. Dus heb je zin in een spannende tocht naar het hart van Colombia, maar wil je niet je leven riskeren? Dan raad ik je deze roman van harte aan!

Karin de Geest