Brandilyn Collins - De ogen van Elisa (Boek)

Titel: De ogen van Elisa

Auteur: Brandilyn Collins

Genre: Thriller

Chelsea Adams heeft een gave. God laat haar dingen zien waarmee ze andere mensen kan helpen. Maar op een avond terwijl ze met haar man en zijn collega dineert beleeft ze een angstaanjagend visioen: er wordt een moord gepleegd op een jonge vrouw. En Chelsea weet wie de moordenaar is: Gavil Harrisson, de collega van haar man! Het visioen laat Chelsea niet los en wanneer enkele dagen later het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden, gaat Chelsea met haar kennis naar de politie. Maar hoe kan zij hierover praten? Wie zal haar geloven? En, weet ze zelf wel helemaal zeker wat ze gezien heeft?

Brandilyn Collins heeft met "De ogen van Elisa" een uiterst origineel christelijk boek afgeleverd. Het verhaal is spannend en meeslepend, het boek heeft je snel te pakken, terwijl het toch niet nalaat om op de juiste punten in details te treden, zoals een misdaadroman zeker moet doen. Chelsea Adams is niet de enige hoofdpersoon in het verhaal. Ook haar ongelovige man Paul en twee politieagenten spelen een belangrijke rol en je volgt hen in hun ontwikkeling gedurende deze zaak. Een van de politieagenten is een christen en dat werpt nog een extra interessant licht op het verhaal: hoe ga je in je beroep om met je geloof?

De personages zijn echter niet altijd even goed uitgewerkt, daarvoor wil het boek misschien aan te veel verhaallijnen aandacht besteden. Het verslag van de rechtszaak neemt veel ruimte in en haalt de vaart uit het verhaal. Liefhebbers van dit genre zullen hier waarschijnlijk geen moeite mee hebben. Tegen het einde van het boek komt er een verrassende wending in het verhaal. Deze wending had wat mij betreft wel iets eerder mogen komen, op deze plek komt het niet goed meer uit de verf.

Waar de meeste christelijke romans tot doel hebben om ons te bemoedigen en ons iets te leren, is "De ogen van Elisa" een boek dat je met behoorlijk wat vragen laat zitten. De boodschap die het boek ons meegeeft is niet altijd even gemakkelijk: God heeft de wereld in Zijn hand, ook al lijkt het er totaal niet op.