Kirsten Heitzmann - Sleutelkind (Boek)

Titel: Sleutelkind

Auteur: Kirsten Heitzmann

Jill Runyan leidt een rustig leven als leerkracht in het speciaal onderwijs, met als beste vrienden haar buren en haar kat. Maar op een dag gooit een telefoontje haar hele leven om. Haar dochter die ze 15 jaar geleden afstond voor adoptie, heeft leukemie en Jill wordt gevraagd om beenmerg af te staan. Als haar beenmerg niet geschikt is, moet Jill contact zoeken met Morgan, de vader van het kind en ooit haar grote liefde. Morgan heeft nooit geweten dat Jill een kind van hem ter wereld heeft gebracht en is nog altijd verbitterd over hoe Jill zonder reden uit zijn leven is verdwenen. Samen proberen ze nu te vechten voor het leven van hun kind, maar ook verdriet en onbeantwoorde vragen tussen hun beiden moeten worden opgelost.

Kristen Heitzmann is een nieuwe speler in het veld van de christelijke romans, maar ze verdient zeker een plekje. De verhaallijn van een ontwettig kind dat na jaren komt opduiken in het leven van de moeder is helaas niet erg origineel, omdat ik al minstens twee andere christelijke romans over dit thema heb gelezen. Haar beschrijvingen van menselijke emoties zijn echter levensecht en ontroerend en het is dan ook niet moeilijk om mee te leven met de hoofdpersonen.

Sleutelkind is een verhaal dat je laat zien hoe onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden je huidige leven en je huidige relatie met God behoorlijk in de weg kunnen zitten. De uitweg uit de problemen van Morgan en Jill is in dit verhaal misschien wel een beetje te gemakkelijk beschreven, terwijl in het echte leven verwerken soms jarenlang kan duren. Ook het personage van Kelsey, de dochter van Jill en Morgan kan soms te perfect overkomen voor een realistische lezer.