Timon en Michiel - Tegen beter weten in (CD)

Beste song: U waakt over mij

Label: Highway media

De twee vrienden Timon Borgdorff en Michiel van Heusden hebben elkaar leren kennen tijdens een 'schrijversdag' van Soulsurvivor. Zij delen hun liefde voor God en de behoefte om mooie Nederlandstalige liedjes te schrijven. Het tweede album heeft de titel 'Tegen beter weten in' gekregen, en is de opvolger van het album 'Hou van ons' uit 2006. De albumtitel is afgeleid van het spreekwoord 'Hopen tegen beter weten in'. En hoop is dus ook het centrale thema op dit album. Op een eigentijdse manier trachten Timon en Michiel de hoopvolle boodschap van het Evangelie over te brengen, waarbij zij open en eerlijk getuigen van hun geloof in Christus.

De eerste klanken van 'Omdat U het zegt' zijn veelbelovend. Het gitaarwerk bouwt een ritmische spanning op en dient als opwarmertje voor een uptempo liedje. Jammergenoeg strandt deze poging door de enigszins matte zang die een dempend effect heeft. Gezien de songtitel 'Vaste grond' is terecht gekozen voor stevig klinkend nummer, waarbij de uitbundige zang ook beter uit de verf komt. Het goed gezongen 'U waakt over mij' heeft een stemmige muzikale begeleiding en weet de juiste snaar te raken. 'Thuis in mijn leven' gaat erover dat Jezus in ons hart wil wonen; treffend verwoord in de tekst 'Komt U maar binnen, thuis in mijn leven'. Dit nummer heeft wel iets weg van een ingetogen christelijke versie van de hit 'Binnen' van Marco Borsato.  Het luchtig en losjes klinkende 'Luister' weet aan te spreken door de poëtische songtekst en het aanstekelijke kinderkoortje dat op de achtergrond meezingt.

Op verhalende wijze wordt in 'Hier aan de zijlijn' de uittocht van het volk Israël uit Egypte bezongen met een passende lichtvoetige pianobegeleiding. 'Met andere ogen' beschrijft dat God anders naar ons kijkt door de komst van Jezus, een waardevolle boodschap die in een weinig inspirerend muzikaal jasje is gestoken. In de piano-ballad 'Stille zaterdag' is gekozen voor een originele insteek door vanuit de beleving van een discipel van Jezus te zingen over Zijn dood met Pasen. 'De kleur van God' begint ingetogen en is een uiting van twijfel en verwarring om te veranderen naar God's beeld. De songtekst is sprekend met zinnetjes als 'Ik wil veranderen, maar ik ben geen kameleon.' en 'Ik verlaat het grijs gebied en beken de kleur van God'.

De song 'Onschuld', met een duur van slechts anderhalve minuut, verwoordt op kwetsbare wijze een intens verlangen om dichtbij Jezus te zijn. 'Leer ons te volgen' is zowel qua melodie als zang vrij monotoom en blijft niet hangen. De titelsong 'Tegen beter weten in' is een rustige pianoballad met een wat mysterieus aandoend verhaal door de flarden informatie die worden prijsgegeven. Met name het eerste gedeelte van 'Wijs mij niet af' boeit door de kwetsbaarheid, maar de aandacht verslapt nadat de persoonlijke benadering wordt losgelaten. Timon en Michiel hebben met 'Tegen beter weten in'  een prima Nederlandstalig album afgeleverd dat een breed publiek kan aanspreken. De ballads van Timon en Michiel stralen warmte en intimiteit uit, maar bij de uptempo nummers ontbreekt nog wel eens de vlam die nodig is om het feestvuur te ontsteken.