Until June - Until June (CD)

Stijl: Rock/pop
Beste song: Sleepless

Releasedatum: 2007
Label: Flicker Records

De band Until June bestaat uit de twee broers Josh Ballard (gitaar en zang) en Dan Ballard (gitaar en zang) en Daniel Dempsey (drums). Bij toeval wordt de band ontdekt door het bijbaantje van zanger Josh bij de plaatselijke vestiging van de koffie-keten Starbucks. Op een dag bezoekt producer Brian Garcia, bekend van zijn productiewerk voor onder andere Kelly Clarkson, Avril Lavigne en Our Lady Peace, de Starbucks vestiging waar Josh werkt. Terwijl hij een kopje koffie krijgt geserveerd, merkt hij op dat Josh eruit ziet als een muzikant. Ze raken aan de praat en Brian Garcia krijgt een demo van Until June opgestuurd. De bandleden hebben de bandnaam Until June bedacht als soort van een deadline, oftewel voor juni 2006 zouden ze een contract bij een label moeten hebben. Al snel krijgen ze bericht dat de demo bij Brian Garcia in de smaak is gevallen en dat hij zelfs het debuutalbum van de band wil produceren.

De klankkleur van Until June doet denken aan bands als Coldplay, The fray en Keane. In het ritmische openingsnummer "Sleepless" wordt veelvuldig de kopstem gebruikt en de song wordt vooral gedragen door de aanstekelijke en pakkende achtergrondzang. Sowieso leunen de nummers op dit album sterk op de vocalen en overtreffen qua volume het piano- en gitaarwerk. Ook al wordt in de tekst van "The saddest song" niet expliciet God genoemd, uit de andere teksten op het album valt op te maken dat het nummer God's verlangen uitdrukt om een relatie met ons mensen te hebben. Het enigzins melancholisch gezongen "Unnoticed" heeft iets weg van een soort van therapeutische song waarin gevoelens van eenzaamheid worden verwerkt. Songs als "All I have", "Hindsight", "Outer space" en "Don't walk away" klinken weer een stuk lichtvoetiger, maar onderscheiden zich nauwelijks ten opzichte van de andere nummers op het album.

Tegen het eind van het album komt de christelijke boodschap nadrukkelijker naar voren. De tekst van de song "This city" verwijst naar de tijdelijkheid van dit aardse bestaan het eeuwig leven dat voor ons ligt. In de laatste song "You do" wordt helemaal duidelijk dat Until Juni over God's liefde zingt, zoals blijkt uit het zinnetje "It's hard for me to understand how You could die for me when I fall short sometimes." Een minpuntje is dat de meeste songs een kleine 3 minuten duren, waardoor de totale speelduur van deze cd net boven het half uur uitkomt. Toch geeft het debuutalbum van Until June voldoende aanleiding om deze band in de gaten te houden. De potentie is voor Until June aanwezig om een band met wereldfaam te worden, maar enige groei op muzikaal en tekstueel vlak is nog wel nodig. De muziek van Until June klinkt nu soms net even iets te gelikt en daardoor weinig doorleefd.