Reinder Kranenborg - De wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret (Boek)

Titel: De wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret

Auteur: Reinder Kranenborg

Genre: Theologie

Het Evangelie van Judas, het Evangelie van Maria Magdalena; wie heeft er niet eens van gehoord? En ongetwijfeld heb je je wel eens afgevraagd wat je er van moet denken; zou er echt een waarheid kunnen zitten in boeken die niet in de Bijbel staan? Zouden mensen die zeggen woorden van Jezus hebben gekregen gelijk kunnen hebben? Op deze vragen probeert het boek ‘De wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret’ antwoord te geven.

Een bijzonder groot aantal evangeliën en openbaringen passeren de revue. Per stuk wordt kort de inhoud verhaalt, wat dit geschrift voor nieuwe informatie over Jezus bevat en hoe betrouwbaar we deze informatie kunnen beschouwen. Dit laatste wordt bekeken op een nuchtere, feitelijke manier: kunnen we bewijzen dat het geschrift echt zo oud is als geclaimd wordt? Komen we de ideeën uit dit geschrift ergens anders tegen? Kloppen de beelden uit dit geschrift met wat we weten over de tijd waarin Jezus leefde?

Juist door deze feitelijke argumentatie, gegrond op bewijzen, overtuigt Reinder Kranenborg in zijn mening over nieuwe evangeliën en openbaringen. Pas in het laatste concluderende hoofdstuk komt zijn eigen geloofsovertuiging om de hoek kijken. Dat maakt de informatie in dit boek tot uitstekend voer voor een discussie met (niet christelijke) vrienden.

Het is echter nog maar de vraag hoeveel je gaat onthouden van ‘De wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret’. In zijn ijver heeft de schrijver zoveel geschriften bijeen gebracht dat je de draad soms een beetje kwijt raakt en de ene niet meer van de andere kunt onderscheiden. Het laatste hoofdstuk met samenvattende conclusies is daarom erg nuttig en verhelderend.

Je zult ongetwijfeld een heleboel opsteken van het lezen van ‘De wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret’. Soms voelt het alleen een beetje als het lezen van een encyclopedie.