Brandon Heath - What if we (CD)

Beste song: Give me Your eyes

Releasedatum: Augustus 2008

Brandon Heath is zo'n artiest die bijna vanuit het niets tevoorschijn lijkt te zijn gekomen. Hij debuteert eind 2006 met zijn album 'Don't get comfortable' en met de single 'I'm not who I was' scoort hij een grote hit in de christelijke radiocharts in de Verenigde Staten. Het daarop volgende jaar wordt Brandon Heath verkozen tot 'Nieuwe artiest van het jaar' tijdens de uitreiking van de Dove Awards. Zijn kracht is vooral gelegen in het feit dat hij talent heeft voor het schrijven van songteksten en een toegankelijk acoustisch popgeluid heeft. Aan een aantal songteksten voor het album 'What if we'  hebben collega-artiesten Jason Ingram, Christy Nockels en bandleider Dan Haseltine van Jars of clay meegeschreven.

De tekst van het openingsnummer 'Give me Your eyes' is ijzersterk en gaat over een intens verlangen om naar de wereld te kunnen kijken door de ogen van God en compassie voor de medemens te hebben. Qua stijl doet 'Give me your eyes' wat denken aan de muziek van Mat Kearney door het vleugje aanstekelijke hip hop dat erin is verwerkt. 'Wait and see' is een vrolijke autobiografische song waarin Brandon Heath op verhalende wijze over zijn leven vertelt. Met het terugkerende zinnetje 'He's not finished with me yet' hoopt Brandon Heath de luisteraar aan het denken te zetten om net als hij benieuwd te zijn naar wat onze Schepper allemaal nog voor ons in petto heeft.

De song 'Trust You' is goed gezongen en herinnert ons eraan dat we op de Heer moeten blijven vertrouwen, wat er ook gebeurt. Er zijn geen goede reden te bedenken om ons leven niet aan Hem toe te vertrouwen. De liefdesballad 'London' klinkt wat melancholisch en beschrijft de ervaringen van een man wiens bezoek aan London door een gevoel van eenzaamheid wordt gedomineerd. Hij mist zijn geliefde en verlangt naar haar aanwezigheid. Een aardig liefdesliedje, maar meer ook niet. Het sombere gevoel wordt verdreven door 'Sunrise', een nummer dat door de opbeurende tekst hoop weet uit te stralen.

Het uptempo nummer 'Sore eyes' is mede geschreven door Dan Haseltine van Jars of clay. De tekst handelt over een meisje dat in de put zit en de song tracht haar door allerlei bemoedigingde opmerkingen daaruit te krijgen. Een bekende Bijbeltekst 1 Korintiërs 13 over de liefde heeft Brandon Heath gebruikt als inspiratiebron voor het mooie en kwetsbaare 'Love never fails'.  Het eentonige 'Listen up' weet de aandacht onvoldoende vast te houden. Thematisch borduurt de song verder op iemand die in de problemen zit en die alleen maar behoefte heeft aan een luisterend oor.

Voor Brandon Heath is 'Fight another day' een aardig swingend nummer, lekker om naar te luisteren. Het is even omschakelen naar het reflectieve 'When I'm alone', dat zowel muzikaal als tekstueel weinig onderscheidend is. 'No not one' is een waardige afsluiter. Het gaat over het feit dat er geen grotere liefde is en zal komen dan de liefde die God heeft getoond. Brandon Heath laat op het album 'What if we' een afwisselender geluid horen dan op zijn voorganger. Dat is een positieve ontwikkeling, want een album met alleen maar luisterliedjes gaat op den duur vervelen. Voor wat betreft het album 'What if we' is Brandon Heath's hitsong 'Give me Your eyes' een schot in de muzikale roos.