Christmas Rock Night 2008, Ennepetal in Duitsland (Concert)

Het is alweer een paar jaar geleden dat we WinterWonderRock uit ons land zagen verdwijnen. Dit uiteraard met veel verdriet, maar gelukkig kunnen we nu bij onze oosterburen terecht voor lekkere stevige rock in december. ChristmasRock Night bestaat nu al 29 jaar en er worden jaarlijks grote namen geboekt. Dit jaar waren ondermeer Kutless, Fireflight, Disciple, Thousand Foot Krutch en Project 86 aanwezig om de tent op zijn kop te zetten.

De zaterdagmiddag begon goed met HB. De metalband uit Finland bezorgde het publiek een mooi optreden en het beloofde een nog mooiere dag te worden, met de bands die nog zouden komen. De nog vrij onbekende band zong zowel nummers in het Engels als in het Fins, de echte fans zongen deze nummers dan ook uit volle borst mee. Vooraan bij het podium stonden echte metalheads op de nummers te headbangen.

Als tweede act van de dag stond Breaking the Silence op het programma. Ook deze band is een vrouwelijke rockband, afkomstig uit Union Town, Pennsylvania. Hun stevige rocknummers vullen het programma van CRN 2008 goed aan. Met stevige melodieën, lekkere rifjes en een mooie vrouwelijke zang vertelde Breaking the Silence het publiek hun ervaringen.

Na dit optreden was het de beurt voor Fireflight om het publiek te voorzien van een spetterend optreden, waar de fans niet teleurgesteld zouden worden. Nadat ze op het Flevofestival te gast zijn geweest, heeft de bands ook meer Nederlandse fans gekregen. De band stond vorig jaar ook al in Duitsland op het podium, maar van herhaling kan je bij deze band niet spreken. Het album Unbreakable, dat begin dit jaar uitkwam zorgde voor vele nieuwe nummers tijdens het optreden.

De grotere bands hadden later op de avond de eer, om het toch al niet verveelde publiek, nog meer te vermaken. Disciple zou een akoestisch optreden hebben, maar dat mocht de pret niet drukken. Hoewel akoestisch over het algemeen alleen met gitaar wordt gespeeld, werd er tijdens dit optreden gewoon gebruik gemaakt van de instrumenten van de band. Met nummers van het nieuwe album was het optreden wel wat aan de rustigere kant, maar het was nog altijd lekkere stevige rock.

De afsluiters van het festival waren Thousand Foot Krutch, Project 86 en Kutless. Als je nog niet moe was van het springen op de muziek van de voorgaande bands, dan zorgde een van de laatste drie er wel voor dat iedereen aan het eind van het festival met vermoeide benen naar huis ging.

Na de optredens van de bands, namen ze gerust de tijd om buiten de zaal even een praatje te maken, op de foto te gaan of een handtekening te zetten voor de fans. Dit gaf het festival onder andere een gezellige en relaxte sfeer.