Article one - Colors and sounds (CD)

Beste song: With you (I'm not alright)

Releasedatum: Mei 2008
Label: Inpop Records

De Canadese band Article one wordt in de lente van 2007 met de nodige publiciteit geïntroduceerd. Toch is het debuutalbum weinig succesvol gebleken en daarom gooit de band het op het album 'Colors and sounds' over een iets andere boeg. Het onderscheidende geluid van het debuutalbum heeft plaatsgemaakt voor een meer toegankelijk en radiovriendelijk popgeluid in lijn van bands als de Newsboys, The fray en The killers. De koerswijziging zal zeker tot gevolg hebben dat de band meer airplay krijgt en dus ook meer bekendheid verwerft. Het album is geproduceerd door Tedd T. in samenwerking met de broers Nathan en Mattew Piche van Article one.

De albumopener 'With You (I'm not alright)' klinkt direct vrolijk en energiek. Het nummer benadrukt dat we ten allen tijden bij God terecht kunnen, ook al maken we er zelf soms een zooitje van. Ook het titelnummer 'Colors and sounds' houdt de vaart erin door de vlotte zang en het gebruik van de synthesizer. 'Never too late to call' is een bemoedigend nummer dat Nathan Piche voor zijn beste vrienden schreef om hen eraan te herinneren dat zij altijd bij hem terecht kunnen.

Article one heeft met het album 'Colors and sounds' vooruitgang geboekt ten opzichte van het debuutalbum. De band kan proberen wat de muziek wat gedurfder te maken, want dat ontbreekt nog steeds een beetje. Met het viool-speel-talent van Nathan Piche heeft de band spreekwoordelijk gezegd goud in handen en dat moet de band zeker blijven benutten. Het maakt Article one kleurrijk tussen alle nieuwe bandjes uit de grijze middenmoot.