Sela - Live in Utrecht (CD)

Stijl: Praise/worship
Beste song: Zie hoe Jezus daar lijdt voor mij

Releasedatum: Maart 2009
Label: Ecovata

Waarom sommige nummers van deze band nog niet zijn opgenomen in de opwekkingbundel of een andere liedbundels is mij een raadsel. De nummers van Sela zijn oprechte aanbidding en liggen goed in het gehoor. Als we verder kijken dan alleen de teksten en simpelweg de melodie kunnen we een conclusie trekken. De nummers zijn waarschijnlijk te complex. Sela heeft een scala aan muzikale partijen/lijnen. Ook het koor draagt veel kracht bij aan de nummers. Daarom zouden vele nummers niet door de gemiddelde kerkband nagespeeld kunnen worden.

Wat mij meteen opviel aan de bezetting van Sela is dat deze groots is. Toch is er aan dynamiek geen gebrek. Het is niet zo dat ze alles overschreeuwen met vooral veel geluid. De nummers hebben allen een mooie opbouw en sommige worden (bewust) klein gehouden zodat je beter op de tekst kunt richten. Het beste nummer die dit laat zien is "Zie Hoe Jezus Lijdt Voor Mij". Het begint met percussie, viool, gitaar en een ondersteunende synthesizer partij. Wanneer de tekst begint kun je er niet om heen dat deze tekst iedereen raakt. Daarom verkies ik deze ook als beste van dit album. Er wordt heel mooi het evangelie in uitgelegd. Wanneer dit 'klein' bezongen wordt ga je de kracht ervan beseffen. Daarna barst het nummer los wanneer het koor alle kelen vol open zet.

Als ik kijk naar het volledige album als geheel is ook hier goed aan de dynamiek gedacht. Sela komt goed binnen met een mooi instrumentaal stuk. Het doet mij persoonlijk denken aan filmmuziek. Het is muziek die zeer sfeerbepalend is. Vervolgens met "Kom Heilige Geest" vragen ze God te komen en hun te leiden. Daarna met "Lof, aanbidding" wordt er flink gefeest. "Juich Hosanna!" is daar een mooie opvolger van. Daarna valt Sela heel erg terug in ritme en feestgehalte en worden ze heel stil voor God. Tot en met "Dank U Heer" zijn het allemaal pure en mooie aanbiddingnummers. Daarna lijkt het haast op een middeleeuws feest als het aan de muziek ligt. Een viool in combinatie met vrolijk gefluit zet een behoorlijk sfeer neer. Als klap op de vuurpijl laat Sela zich niet kennen en spelen ze nog een paar stevige afsluiters. "Als een vuur van binnen" begint lekker met een halve gitaarsolo als intro. Daarna komt de tekst over een stevig gitaar riff. "Juicht/Hij is verheerlijkt" is daarna echt lekker om mee te zingen. Ook het koor maakt hier weer zoveel uit. Het koor is de grote drijvende kracht van Sela. Wanneer zij erbij komen is Sela compleet.

Als afsluiter zingt Sela "Gebed om zegen". Omdat Sela een echte aanbiddingsband is vind ik het een heel ander soort band dan waar je normaal een recensie voor zou schrijven. Ze dragen veel kracht bij zich, en dat brengen ze duidelijk over. Vooral het koor is het dubbele pluspunt voor Sela. Persoonlijk vind ik de Middeleeuwse intermezzo's wel grappig maar ik weet niet of het voor een groter publiek toegankelijk is. Dat is ook maar net waar Sela zelf voor zal moeten kiezen. Dat het goed in elkaar zit is één ding dat zeker is. De muzikanten zijn stuk voor stuk professionals, en dat merk je in alles. Daarom geloof ik ook dat we nog meer van ze gaan horen, er zit nog veel meer in deze groep dan dat ze op dit moment laten zien. Ik wacht op de volgende opnames!

Ruud Brakel