Jack Cavanaugh - Vecht voor mij (Boek)

Titel: Vecht voor mij

Schrijver: Jack Cavanaugh

Het Franse platteland, 1944. In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog komt de pasgetrouwde Amerikaanse verpleegster Annie samen met haar man Keith achter de Duitse linies terecht. Keith wordt neergeschoten en Annie gevangengenomen. Annie heeft altijd geleerd de Duitsers te haten en nu heeft ze daar alleen nog maar meer reden toe. Ze aarzelt dan ook niet om haar gewonde bewaker aan te vallen, wanneer ze daar de kans toe krijgt. Maar in de dagen die Annie noodgedwongen met de Duitser Karl diep in de bossen van de Ardennen doorbrengt, zal ze haar meningen moeten herzien. Karl blijkt een intelligente, gelovige man te zijn, die de oorlog en alle gevolgen daarvan net zo haat als zij.

Er zijn de laatste jaren veel boeken geschreven over vrouwen in de Tweede Wereldoorlog, zoals bijvoorbeeld de serie Dappere Vrouwen van Elyse Larson en een vierdelige serie van Tricia Goyer. In sommige opzichten zou je ‘Vecht voor mij’ met deze boeken kunnen vergelijken, maar op één punt is dit boek van Jack Cavanaugh totaal anders: het boek heeft een Duitser als hoofdpersoon. ‘Vecht voor mij’ behandelt vragen als: waren alle Duitsers slecht? en wat deed de oorlog met jonge Duitse mannen? Vragen die voor ons als Nederlanders misschien niet eens gemakkelijk te beantwoorden zijn, omdat we door onze geschiedenislessen immers gewend zijn aan het beeld van Duitsers als de veroorzakers van alle ellende van de Tweede Wereldoorlog.

Alleen al vanwege een vernieuwde kijk op de Tweede Wereldoorlog zou ik iedereen dit boek willen aanraden. Daarnaast heeft het boek ook twee hele interessante hoofdpersonen Cavanaugh heeft het begrip langzaam tussen Annie en Karl ontstaat heel subtiel weten te beschrijven. De gesprekken tussen de twee zijn dan ook het beste onderdeel van deze roman. Sommige gebeurtenissen in het verhaal, waaronder de ontmoeting van Annie en Karl met een groep Duitsers, verlopen volgens mij erg onwaarschijnlijk. Ook de snelheid waarmee er een einde aan het boek komt, vind ik een minpuntje van de roman.