Phillip LaRue - Let the road pave itself (CD)

Beste song: Chasing the daylight

Releasedatum: April 2009

Tien jaar geleden vormt Phillip LaRue samen met zijn zus Natalie het duo LaRue. Na het uitbrengen van drie albums houdt LaRue op te bestaan en gaan broer en zus hun eigen weg. Phillip LaRue legt zich toe op het productiewerk en het schrijven van songs voor bands en artiesten als Tenth avenue north, Over the Rhine en Brandon Heath. Langzamerhand ontstaat bij Phillip LaRue het verlangen om als solo-artiest een album uit te brengen. Hij durft de stap echter niet te zetten, maar na een gesprek met een goede vriend waagt hij de gok en neemt hij zijn eerste solo-album 'Let the road pave itself' op. Hij kiest ervoor het album in één keer in de studio op te nemen en na afloop de opnames niet te bewerken. Het eindresultaat moet wat hem betreft authentiek en puur zijn.

In de pakkende openingssong 'Chasing the daylight' zingt Phillip LaRue op poëtische wijze over zijn passie om God te volgen ondanks alle twijfel en onzekerheid die hij ervaart. In 'Home' komt Phillip's dynamische stem mooi tot uiting en werkt hij subtiel toe naar de uithalen in het refrein. De song benadrukt dat wij als mens maar één leven hebben om tot ons doel te komen. In de ballad 'Don't be deceived' proclameert hij de liefde voor zijn vrouw en zingt hij over het verlangen om samen met haar oud te worden. Dat het moelijk is om een onzichtbare God te bewijzen is het centrale thema van de song 'Why'. Halverwege de song draait de vertwijfelde houding van Phillip LaRue als een blad aan de boom om. Opeens stelt hij dat we onze ogen moeten openen voor de schoonheid van de schepping en zo God overal om ons heen kunnen ervaren.

De song 'All I want' is een verklaring van liefde aan de mens, gezongen vanuit het perspectief van God. Vervolgens maakt Phillip LaRue een bruggetje naar de liefde tussen man en vrouw in 'Sleeping beauty', een liefdeslied voor zijn vrouw. Het nummer 'Running so long' is als een soort van zelfreflectie bedoeld. Soms kunnen we zo lang ergens mee rond lopen dat we het oorspronkelijke gevoel niet meer kunnen terughalen. Phillip LaRue schrikt er niet voor terug moeilijke onderwerpen aan te snijden. Zo handelt 'Erase and rewind' over een goede vriend van hem die met zelfmoordgedachten rondloopt. 'Before the sun goes down' is een muzikale bewerking van de Bijbeltekst 'Laat de zon niet ondergaan over uw boosheid'.

In de 'Deeper side of you' is een hoofdrol weggelegd voor zowel de piano als de gitaar. Deze combinatie maakt dat de song zich ontpopt tot een lekker luisterliedje. Aan het eind van het album worden de songs steeds persoonlijker van aard. De song 'Black and blue' is een met veel emotie gezongen gedicht voor zijn jongere zus Brianna. Zij is ernstig gehadicapt als gevolg van een hersenverlamming en een niet te verwijderen hersentumor. De afsluiter 'Mountains high and valleys low' schittert door z'n eenvoud en kwetsbaarheid, waarin naar voren komt dat we groeien door de hoogte- en dieptepunten in ons leven en dat we mogen weten dat God bij ons is.

Phillip LaRue bewijst op zijn solo-album een begaafd songwriter te zijn, die in staat is zijn gedachten beeldend te verwoorden. Op zijn zangkwaliteiten valt nog wel wat af te dingen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn openheid en eerlijkheid. Het album 'Let the road pave itself' is geen commercieel product, maar een artistiek werk van een talentvol artiest. Voor een eventuele opvolger van dit album is het wenselijk dat de ballads, midtempo en uptempo songs meer over het album verdeeld worden. Het is te hopen dat Phillip LaRue nog lang aan de weg blijft timmeren.