Kutless - To know that You're alive (CD)

Beste song: Dying to become

Releasedatum: Juni 2008

Kutless spreekt zichzelf tegen! Niet in woorden, maar in muzikaal opzicht is Kutless hele bijzondere fratsen aan het uithalen op dit album. Met het eerste nummer 'This feeling' komt de band binnenstormen en zorgt ervoor dat je direct rechtop zit in je stoel. Vervolgens doen de mannen aan een instrumentale break in het tweede nummer. Wanneer ze deze ook stevig hadden neergezet was alles te verklaren geweest. Maar het tegendeel is hier ter sprake en dat maakt het interessant. Het nummer brengt je mee in een soort droomwereld, je hebt even de tijd om na te denken. Dan start het derde nummer 'To know that You're alive'. Dit is ook de naam van het album. Tekst technisch gezien vind ik dit het nummer met de meeste lef. Ze spreken hier van een reden van het lijden. Dat gebeurt nu eenmaal, just 'To know that You're alive'. Hiermee start direct het serieuze gedeelte van hun album.

Als we dit nummer gehad hebben gaat het hele album verder zijn eigen weg met vele stevige songs. Uiteraard afgewisseld met mooie, relatief zachte nummers. Track 8 betreft het nummer 'Guiding me home'. Dit nummer springt er voor mij persoonlijk erg uit. Sowieso omdat de rest van het album vrij stevig is, is dit een mooie tussenstop. Hier vertelt en proclameert de zanger dat God het licht is wat hem thuisbrengt. Muzikaal gezien zijn de mannen van Kutless net zo goed als altijd. Wat ze ermee doen vind ik leuker dan eerst. Wat opvallend is, is dat ze steeds rusten inbouwen. Ik ben benieuwd wat de band zelf over het album zou zeggen, maar ik ervaar het als een stukje leven wat de zanger op tafel legt. Continu met drukke stormen, maar daartussen de rust van God.

Het beste nummer van album is met volledige overtuiging en compleet veto recht van mijzelf: 'Dying to become'. Dit nummer lijkt een continue opbouw te hebben en het barst pas los wanneer de gitarist met een solo uitpakt. Het onderwerp is er één waar we allemaal als christenen wel affiniteit mee moeten hebben. Hij is ons verlangen, net als Hem te worden! Al met al een prachtig album met goede teksten en muzikaal een doordacht werk. De band krijg van mij voor dit album een 8. Dit omdat de nummers stuk voor stuk mooi denkwerk betreffen, maar ze zijn nog mooier in hun verband op het album. Daarnaast zijn de nummers bijna allemaal ernstig 'catchy'. Na het album een paar keer geluisterd te hebben krijg je ze nooit meer uit je hoofd. Prima dus!

Ruud Brakel