Sfeerimpressie Xnoizz Flevo festival 2009 (Concert)

Het Xnoizz Flevo festival 2009 begon ook dit jaar weer lekker zonnig. Het campingterrein was als vanouds weer lekker druk en gezellig. Na de opening van het festivalterrein kon iedereen genieten van zon, strand en entertainment. Op donderdag stonden onder andere Thousand Foot Krutch, Rebecca st James en Salvador op het podium. De Xnoizz bandbattle winnaars van dit jaar, The Dazzled Prophet, mochten de avond beginnen op het mainstage podium. De band werd gevolgd door Thousand Foot Krutch die er in de vroege avond een leuk feest van wisten te maken. Met gouwe ouwe zoals Move en Puppet, maar ook met de nieuwste nummers van het nog niet verschenen album Welcome to the Masquerade.

Rebecca liet een meer serieuze kant zien op het podium. Met nummers als Forever en Wait for me was het tijd om even bij te komen en te luisteren naar de prachtige stem van de zangeres en de teksten. Ook haar beide broers stonden bij haar op het podium en mochten alvast een voorproefje geven van hun optreden op vrijdag. Het optreden van Rebecca had een geweldige sfeer en hoewel de lucht steeds donkerder werd en het inmiddels ook hard begon te regenen, het publiek bleef. Helaas moest het optreden iets eerder afgerond worden, maar we hebben er toch van genoten.

Nadat de regen weer wat minder was geworden, kwam iedereen de tenten weer uit en kon Neal Morse zich opmaken voor een mooi optreden op Flevo. Bij dit optreden kon iedereen weer een beetje droog worden door lekker mee te springen en te zingen. De afsluiter op donderdag was Salvador. Sinds hun eerste optreden op de EO-jongerendag zijn ze in Nederland behoorlijk populair. Dit komt door hun lekkere Latijnse muziek, waar je niet stil op kan blijven staan. Ze lieten zich op Flevo weer van een goede kant zien en wisten het publiek goed te vermaken.

Het voorspelde noodweer bleef gelukkig uit en na een nachtje slapen begon de vrijdag ook weer goed met verschillende sprekers en praise. Tegen het einde van de ochtend mocht Insalvation de dag openen op The Quenchstage. Lekkere worship dat voor de ochtend lekker wakker worden is. De band werd gevolgd door een andere praiseband Addison Road, zij mochten later op het hoofdpodium nog een concert geven.

De vrijdag begon rustig, maar ’s middags kwam de sfeer er toch weer goed in. Bij Philmont kon je al lekker uit je dak gaan en later bracht LZ7 het feestje tot een nog hoger niveau. Met de verschillende remixen van bekende nummers trok deze band veel aandacht. Ze wisten het publiek goed mee te krijgen bij hun songs.
In de avond kon je goed uit je dak gaan. Fee bracht lekkere poprock en wist het publiek voor te bereiden op het vervolg van de avond.

Eén van de hoofdacts was HB een band die hier al veel fans hebben en nu voor het eerst in Nederland optraden. Het sterke begin met zware gitaren en de mooie vrouwenstem van Johanna werd gecombineerd met vuurwerk. Dit zorgde letterlijk voor een spetterend begin. Dit wisten ze het hele concert lang vol te houden en na afloop hadden de fans nog niet genoeg. Ze moesten echter ruimte maken voor de afsluiter van de vrijdagavond.

Iedereen kon uit zijn dak bij het laatste optreden op het hoofdpodium. De electropunk van Family Force 5 kreeg iedereen aan het springen. In hun rugby outfits stonden de jongens uit Atlanta te rocken op het podium en maakte er een feestje van om niet te vergeten.

Fotoverslag kunt u vinden op www.s-photographics.nl

Stephan Heining