Matt Redman - We will not be shaken (CD)

Stijl: Worship
Beste song: You alone can rescue

Releasedatum: Augustus 2009
Label: Sixtepsrecords

In de loop der jaren heeft Matt Redman een reputatie opgebouwd als het gaat om het afleveren van bekende worshipsongs. Aanbiddingsliederen als 'Heart of worship', 'Better is one day' en 'Blessed be Your name' komen voort uit de pen van Matt Redman en worden wereldwijd in kerken van verschillende denominaties gezongen. De ietwat timide ogende Matt Redman beschikt als geen ander over het vermogen om toegankelijke liederen te schrijven met een pakkende melodielijn. Het doel van zijn muziek is mensen dichter bij God te brengen. Zijn vorige twee albums 'Facedown' (2004) en 'Beautiful news' (2006) bleven achter bij de verwachtingen en waren minder succesvol dan eerdere projecten. Op het album 'We will not be shaken' laat de zanger weer een onversneden worshipgeluid horen met alle vertrouwde ingrediënten uit de muzikale keukenkast van Matt Redman.

Het openingsnummer 'This is how we know' is een heerlijke meezinger, heeft een mooie en herkenbare opbouw en is eigenlijk een soort van muzikale vertaling van de kern van het Evangelie zoals dat is beschreven in Johannes 3 vers 16. De titelsong 'We will not be shaken' is een uptempo nummer waarin de gitaar de boventoon voert. De boodschap is duidelijk, met God aan onze zijde hebben we vaste grond onder de voeten. Het ingetogen begin van 'Through it all' maakt op den duur plaats voor een groots en overtuigend klinkend refrein over trouw en de kracht van God. 'You alone can rescue' opent met rustig pianowerk en op gedragen wijze bezingt Matt Redman het verlossingswerk van Christus. Dit nummer kent een mooie subtiele overgang van ingetogen naar opgetogen en weer terug.

Het nummer 'For the glory of our King' is bij uitstek geschikt voor tijdens concerten door een geslaagde mix van worship en rock. Het recept bestaat uit een vleugje Delirious?, een toefje Hillsong united en de finishing touch van Matt Redman zelf. In 'How great is Your faithfulness' wordt weer flink uitgepakt met imposante samenzang waarin de boodschap van God's trouw wordt uitgedragen. Een prachtig uitgevoerde ballad over het door Jezus ingestelde avondmaal is 'Remembrance (Communion song). Samen met Chris Tomlin schreef Matt Redman 'The more we see'. Vaak zakt een album tegen het eind wat in, maar dat geldt zeker niet voor dit album. Nogmaals wordt het tempo behoorlijk opgevoerd, ditmaal in 'For Your glory' dat uitermate uitbundig klinkt.

In moeilijke tijden wil Matt Redman een positieve boodschap overbrengen, dat is ook de gedachte achter de song 'Gloria'. Het pop-achtige 'All that really matters' benadrukt het belang van op God gericht te zijn en vanuit het geloof te leven. Het album eindigt met de eenvoudige en gevoelige ballad 'Hope' waarin het centrale thema nogmaals terugkomt. Het eindoordeel opmakend kan worden gesteld dat 'We will not be shaken' staat als een huis. Dit album mag dan ook best steengoed genoemd worden en daar sluit de Belgische uitdrukking 'zeker en vast' weer mooi bij aan.