Paramore - brand new eyes (CD)

Stijl: Pop/rock/punk
Beste song: Brick by boring brick

Releasedatum: September 2009
Label: Atlantic Records

In het vijfjarig bestaan is Paramore erin geslaagd bij het grote publiek bekend te worden. Van het album 'Riot!' uit 2007 zijn al ruim twee miljoen exemplaren verkocht. De bandleden van Paramore investeren veel tijd en energie in het contact met de fans en dat verklaart mede het grote succes van de band. Het derde studioalbum 'brand new eyes' is geproduceerd door Rob Cavallo, die eerder productiewerk heeft gedaan voor onder andere Green day, Jewel en Alanis Morissette. Vanwege oplopende spanningen binnen de band verliep het opnamesproces bepaald niet zonder slag of stoot. Er leek zelfs even sprake te zijn van breuk. Uiteindelijk is het toch gelukt alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en konden de opnames voor het album 'brand new eyes' worden afgerond.

Het openingsnummer 'Careful' is één brok energie met stevig gitaarwerk, overtuigende drumpartijen en zangeres Hayley Williams die helemaal losgaat. De songtekst 'Ignorance' heeft betrekking op de verstoorde verhoudingen binnen de band en het feit dat de bandleden van elkaar verwijderd dreigden te raken. De emotie is voelbaar in het nummer en het lijkt wel alsof het een soort van therapeutische song voor de bandleden is geworden. Het zinnetje "Next time you point the finger, I'll point you to the mirror" in de song 'Playing God' geeft wederom aan dat de band door een moeizaam proces is gegaan. Ondanks de serieuze tekst kan 'Brick by boring brick' worden getypeerd als een prototype feestnummer met een pakkend meezing refrein.

De song 'Turn it off' wordt grotendeels gedragen door de geweldige zang van Hayley Williams. Het nummer heeft een bemoedigende boodschap voor iedereen die een moeilijke periode doormaakt. In de ballad 'The only exception' kijkt Hayley Williams terug op haar jeugd, haar familie die uit elkaar is gevallen en welke impact dat op haar heeft gehad. De gevoelige sfeer die het nummer weet te creëeren wordt teniet gedaan door het daarop volgende 'Feeling sorry'. Dit nummer grijpt namelijk wederom terug op eerdere strubbelingen binnen de band. De zwarte bladzijde in het bestaan van de band wordt als het ware omgeslagen door het nummer 'Looking up'. De negatieve sfeer maakt plaats voor een optimistische blik op de toekomst van de band ("I can't believe we almost hung it up, we're just getting started").

De toegevoegde waarde van 'Where the lines overlap' is beperkt en wekt de indruk te zijn gebruikt als opvuller van het album. Het volledig acoustische 'Misguided ghosts' weet te overtuigen door z'n eenvoud. De geweldige zang van Hayley Williams in 'All I wanted' maakt deze rockballad een genot om naar te luisteren. Als bonustrack is het nummer 'Decode' toegevoegd, dat ook is terug te vinden op de soundtrack van 'Twilight'. Paramore heeft met 'brand new eyes' een solide album afgeleverd en de hoge verwachtingen weten waar te maken. De ogen van punkrock liefhebbers blijven voorlopig dus nog wel even op Paramore gericht.