Leeland - Love is on the move (CD)

Beste song: Carry me on Your back

Releasedatum: Augustus 2009
Label: Essential Records

Sinds de oprichting van Leeland in 2004 groeit de populariteit van de band. Met het debuutalbum 'Sound of melodies' gooide de band hoge ogen en de opvolger 'Opposite way' werd ook goed ontvangen. Tot dusver kenmerkte de stijl van Leeland zich door een mix van pop, rock en worship. In tegenstelling tot z'n voorgangers is 'Love is on the move' meer pop georiënteerd, de piano voert veelal de boventoon. Het Bijbelvers 1 Johannes 3 vers 18 vormde de inspiratiebron voor dit album. In deze tekst valt te lezen: 'We moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken'. Met de albumtitel maakt Leeland als het ware een missie-statement. De nieuwe generatie van 'aanbidders' dient het geloof handen en voeten te geven en betrokken te zijn bij de nood in deze wereld.

Het album trapt af met het vrolijke en energieke 'The door', een beeldspraak over dat we alleen door het geloof in Jezus door de hemelpoort kunnen wandelen. De combinatie van Leeland en Brandon Heath in 'Follow You' is bijzonder plezierig om naar te luisteren. In dit nummer wordt ingegaan op wat het betekent om Jezus te volgen met die treffende zin 'Cause faith without works is dead' (Want geloof zonder werken is dood). De song 'Via Dolorosa' is een verwijzing naar de weg waarop Jezus liep naar Golgotha om daar gekruisigd te worden. Vaak gaat deze geschiedenis gepaard met een zekere somberheid en droefheid, maar bij Leeland klinkt de triomf door. De eerste klanken van 'Pure bride' klinken droomachtig en hebben iets geheimzinnigs. Het gedragen nummer slaat halverwege helemaal om in uitbundigheid als de wederkomst van Christus wordt bezongen.

De tekst van 'Carry me Your back' is een gebed van iemand die een moeilijke periode doormaakt. Er gaat een enorme kracht van dit nummer uit en het refrein ('Carry me on Your back through the storm, Lord') zal velen tot steun zijn. De nieuw verworven vrijheid in Christus staat centraal in 'New creation', het nummer is net iets te 'schreeuwerig' en valt daardoor wat uit de toom ten opzichte van de andere songs op het album. Het weinig onderscheidende 'Lift your eyes up' is wederom een bemoediging voor iedereen die door een diep dal gaat. De tekst van 'Weak man' nodigt luisteraars om de menselijke zwakheid onder ogen te zien en zo God te verhogen in hun leven. Het nummer heeft een bijzonder sterke songtekst, alleen jammer dat de melodielijn niet bepaald pakkend is.

De titelsong 'Love is on the move' is één van de sterkere songs op het album en handelt over Gods liefde voor de mensheid. De gitaar en drums keren terug in 'Learning to love', de boodschap is dat wij als christenen naar elkaar dienen om te zien. Het liefhebben van God is onlosmakelijk verbonden aan naastenliefde. 'Holy Spirit have Your way' is een rustige popsong over toewijding en volledige overgave aan God. Leeland laat een gospelkoor in het refrein meezingen en dat brengt enige dynamiek die het nummer anders zou ontberen. De bonus track 'My Jesus' is een typisch aanbiddingsnummer met een poëtische tekst waarin de Bijbelse metafoor van 'levend water' wordt gebruikt.

Leeland bewijst met het album 'Love is on the move' een band van formaat te zijn. De muziek is toegankelijk en mede dankzij de aansprekende songteksten worden mensenharten geraakt. Deze band beschikt over bijzonder veel talent en dat is zeker nog niet volledig benut. Er liggen nog kansen voor Leeland om nog creatiever en vernieuwender te zijn. Het is dus te hopen dat deze band in de beweging blijft, zodat we nog vele jaren van hun muziek kunnen genieten.