Casting crowns - Until the whole world hears (CD)

Beste song: Until the whole world hears

Releasedatum: November 2009

Sinds het debuut van de Casting crowns in 2003 omarmen steeds meer liefhebbers van hedendaagse gospelmuziek deze band uit Daytona Beach (Florida). Het is dan ook niet verwonderlijk dat het album 'Until the whole world hears' in de eerste week na de release op nr. 4 binnenkomt in de Amerikaanse Billboard Top 200. Het toegankelijke geluid en de aansprekende songteksten zorgen ervoor dat de Casting crowns een breed publiek weten aan te spreken. Het levert de band radiohits op als 'Voice of truth', 'Praise You in the storm' en 'East to west'. De prijzenkast van de Casting crowns is gevuld met een hele lading aan Dove, Grammy en American Music Awards. De albumtitel 'Until the whole world hears' sluit naadloos aan bij de missie van de band, het uitdragen van het Evangelie door middel van het maken van muziek.

De titelsong 'Until the whole world hears' is een stevig openingsnummer met veel gitaarwerk, een lekkere meezinger die het goed zal doen tijdens concerten. Zowel muzikaal als tekstueel doet 'If we've ever needed You' vrij clichématig aan en weet onvoldoende te boeien. Hetzelfde geldt voor 'Always enough' dat klinkt als een gemiddelde worshipsong. De band geeft een geslaagde eigen invulling aan de klassieker 'Joyful joyful' met een mooie afwisseling tussen ingetogen en uitbundige zang. Bandleider Mark Hall en Jason Ingram schreven de tekst van 'At Your feet' over het verlangen om aan de voeten van Jezus te zijn, prachtig uitgevoerd en met passie en overgave gezongen. Jammerlijk gaat 'Glorious day (living He loved me)' ten onder aan overproductie, een valkuil waar de Casting crowns op dit album vaker in trappen.

Na een aantal rustige songs volgt het uptempo 'Holy One', een dertien in een dozijn worshipnummer dat ook nog eens matig is uitgevoerd. Het album kabbelt wat voort met het weinig vernieuwende 'To know You'. Verfrissend is het vrouwelijke stemgeluid in 'Mercy' waarvoor de credits naar bandlid Megan Garrett gaan. Wederom wordt de beproefde Casting crowns formule toegepast, ditmaal op 'Jesus, hold me now'. Violiniste Melodee DeVevo neemt de vocalen van 'Blessed Redeemer' voor haar rekening, een aangename ballad om naar te luisteren met een waardevolle boodschap. De verborgen track 'Shadow of Your wings' slaat de plank volledig mis en kan worden beschouwd als een mislukt experiment.

Van een band als de Casting crowns mag worden verwacht dat ze de lat hoog leggen. Helaas is dat niet van toepassing op het album 'Until the whole world hears', omdat de band continue teruggrijpt op de standaard aanpak van eerder uitgebrachte albums. Er staan zeker een aantal sterke songs op dit album, maar de Casting crowns moeten ervoor waken niet terug te vallen naar het niveau van een doorsnee worshipband waar er tegenwoordig al zoveel van zijn. Ondanks de indrukwekkende verkoopcijfers zal het album 'Until the whole world hears' niet de boeken ingaan als één van de betere albums van de band. Het is te hopen dat de kritische noten in deze recensie gehoor vinden bij de leden van deze wereldband.