Lynn Austin - Bevrijdend licht (Boek)

Titel: Bevrijdend licht

Schrijver: Lynn Austin

1855: Caroline Fletcher groeit op in het Zuiden van de Verenigde Staten, spelend met Grady, het zoontje van haar slavin. Slavernij is voor haar een vanzelfsprekendheid, alhoewel ze zeer goed bevriend is met de slaven. Op een dag wordt Grady verkocht, ruw bij zijn moeder vandaan gehaald. Vanaf die dag bekijkt Caroline slavernij van een andere kant. Ze raakt ervan overtuigd dat het onaanvaardbaar is dat mensen andere mensen bezitten en ze behandelen als dieren. Dan begint de Amerikaanse burgeroorlog en Richmond, de stad waar Caroline is geboren en getogen, wordt de hoofdstad van het Zuiden, dat vecht om de slavernij in stand te houden. Hoe kan Caroline in deze situatie nog voor haar overtuiging uitkomen? Zal ze de liefde van haar vrienden, familie en haar verloofde verliezen, omdat zij blijft vechten voor de vrijheid van de slaven?

De boeken die Lynn Austin schrijft, weten je hart te raken en dat is ook zeker bij Bevrijdend licht het geval. De keuzes die Caroline moet maken in een onmogelijke situatie zetten je aan het nadenken. Zou ik alles opgeven, omdat ik diep in mijn hart weet wat God van mij vraagt? Zo’n vraag verpakken in een fijn leesbaar en levensecht verhaal, dat maakt een boek voor mij erg goed.

Bevrijdend licht maakt deel uit van een trilogie over de Amerikaanse burgeroorlog. Deze oorlog wordt in de drie boeken vanuit verschillende mensen beschreven. Bevrijdend licht is van deze boeken de meest bijzondere, omdat het Zuiden in de geschiedenisboeken meestal wordt beschreven als een land vol rijke, luie dames en wrede plantage eigenaren. Maar Gods dienaren wonen overal en Gods kracht helpt je ook om in vijandige situaties een licht te laten schijnen.