Sfeerverslag Xnoizz Flevo festival 2010 (Concert)

Xnoizz Flevofestival 2010

Het was dit jaar alweer de derde keer dat het Xnoizz Flevofestival werd georganiseerd op het recreatieterrein Bussloo. Het grote publiek keek al geruime tijd uit naar dit festival. Zoals gewoonlijk was de donderdagochtend alweer gezellig druk met mensen die hun plekje op de camping zoeken en de tent opzetten. Na de officiële opening van het festivalterrein konden ze genieten van Coen van den Heuvel die de dag begon. Newworldson mocht op het hoofdpodium de dag afsluiten. Het hoofdpodium dat dit jaar over de lengte van het veld was opgesteld.

Gezellig wakker worden en met de buren ontbijten om vervolgens rustig het festivalterrein te verkennen. Zo zag de vrijdagochtend / middag er voor de meeste mensen uit. Lekker wakker worden met workshops of rustig aan het strand zitten te luisteren naar Consciousness. De middag op het mainstage podium begon met de gezellige heren en dame van Rend Collective Experiment. Hun act om een nummer op de Iphone applicatie te spelen werd door het publiek zeer gewaardeerd.

In de avond stond het publiek al te trappelen om The Gentlemen weer te zien spelen. Het is alweer twee jaar geleden dat ze voor het laatst op het Flevofestival hebben gespeeld, dus konden we weer een leuke show verwachten. Met nummers van hun nieuwe album kon het publiek alvast wennen aan het nieuwe kapsel van zanger Nicholas Noble. Met de oude vertrouwde nummers als “Push Back” kregen ze zoals we gewend zijn het hele publiek mee om lekker te gaan dansen en zingen.

De dagafsluiter van vrijdag was Stellar Kart. Met het vertrek van Cody was het afwachten of de show en nieuwe gitarist bij het publiek zou aanslaan. Op het moment dat Stellar Kart het podium op kwam, zat de stemming er al goed in en werd gitarist Nick goed ontvangen. Met nummers van hun oude albums en het nieuwe album “Everything is Different now” kregen ze ook nu iedereen weer mee om lekker los te gaan op de muziek.

Op zaterdag wakker worden was nog een hele klus voor sommige festivalbezoekers, maar met een exclusief optreden van Leeland werd dat wel makkelijker. Een goed begin van een mooie en veel belovende dag. Voor veel bezoekers zou het echte feest ’s avonds beginnen, maar ook overdag was er veel te horen en te zien. Op het Frontline podium mocht Only Seven Left laten horen waarom zij volgend jaar op het mainstage mogen staan. Niet veel mensen kende deze band, maar dat is na het optreden flink veranderd. Lekkere poppunk van eigen bodem.

Op het hoofdpodium stonden de zaterdagavond acts als Kutless en Anberlin. Het festival mocht worden afgesloten door Leeland op het hoofdpodium. Kutless die op datzelfde podium al een geweldig optreden gaf, deed dat in de Music and More tent nog eens stilletjes over. Met een akoestische setting en veel nummers van hun nieuwste worship album, kregen we ook de rustige kant van de band te zien.
Het was weer een mooi festival en we hopen dat er volgend jaar nog steeds op het terrein van Bussloo het Xnoizz Flevofestival georganiseerd gaat worden!

Bekijk foto's van het Xnoizz Flevo festival 2010, klik hier.

Dit sfeerverslag is geschreven door Stephan Heining (tevens degene die de foto's heeft gemaakt)